10 ting der hjælper til en harmonisk graviditet

Graviditet

Når din graviditet er bekræftet, træder du ind i en fantastisk del af dit liv:

livet som gravid og kommende mor. Brug tiden klogt, for ventetiden kommer til at gå hurtigere, end du aner. Hvis du planlægger din tid godt, skaber du optimale betingelser for dig og dit barn.

 

En harmonisk graviditet, de første 5 ting:

 

  • Planlæg din dag med aktiviteter og gøremål, der gør dig glad, rolig og fredfyldt. Det kan være en samtale med veninden, at lytte til dejlig musik eller læse en god bog. Det handler om at afstresse dig selv, fordi du herigennem påvirker din baby positivt. En positiv dag giver lykkehormonerne i kroppen gode betingelser for at arbejde.
  • Spis fornuftigt og undgå junkfood. Indtag mindre sukker og salt. Det vil holde dit blodsukker i balance og hjælpe dig med at holde dit blodtryk stabilt. Det hjælper til en harmonisk graviditet.
  • Vitaminer og mineraler. Tal med din læge om, hvilke præparater du bør indtage som gravid og allerede fra første trimester.
  • Lægebesøg. Prioriter dine lægebesøg og få en kopi af din journal og skanningsvar mm.
  • Tal med din læge om behovet for ekstraskanning. Fortæl om sygdomme i familien. Det vil hjælpe lægen med at danne sig et overblik og tage stilling til behovet for opfølgende kontroller og skanninger. Giv dig selv en harmonisk graviditet.

 

En harmonisk graviditet, de næste 5 punkter:

 

  • Nej til smøger og alkohol. Er du ryger, skal du kvitte cigaretterne, så snart graviditetstesten er positiv og gerne før. Cigaretter og alkohol kan skade dit barn. Få evt. hjælp hos en rygestoprådgiver, hvis du erkender, at det bliver svært at lægge dem på hylden.
  • Kaffe indeholder koffein og kan være en medårsag til refluks (sure opstød og halsbrand) og give andre komplikationer hos den gravide. Skær dit forbrug ned, og find evt. et godt alternativ, som kan erstatte dit behov for en varm drik om morgenen. I dag findes der en stort udvalg af koffeinfri the. En harmonisk graviditet, er mange ting.
  • En aktiv hverdag, hvor du prioriterer at forebygge fysiske skavanker. Arbejd på en hverdag, hvor du husker den daglige gåtur/cykeltur. Hvor du tager trapperne fremfor elevatoren. Husk også at gå til træning for gravide. Den rette træning giver masser af fordele. Du får mindre bøvl med ryggen, færre inkontinensgener og gode redskaber til din fødsel. Din barsel bliver nemmere! Ja tak til en harmonisk graviditet uden fysiske skavanker.
  • Overvej om det er den rigtige løsning for jer at få dem frosset ned i en biobank.
  • Søvn. Prioriter din søvn, minimum 7-8 timer hver nat. Det får din baby til at vokse endnu bedre, og du vil opleve at have mere overskud i din hverdag. Mentalt overskud er supervigtigt for en harmonisk graviditet.

 

Kære gravide og kommende mor!

Jeg ønsker dig den skønneste graviditet, hvor du nyder livet og får en periode, hvor du skaber gode rammer for den kommende familieforøgelse. Det er på mange måder en god tid du går i møde, selvom der er mange tanker og måske bekymringer om det kommende barn.

 

Held og lykke og må du få en harmonisk graviditet!

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *