Bækkenbund med pollenallergi

Pollenallergi

Foråret er i fuld flor, og du er ramt af pollenallergi og nyser for et godt ord.

Øjne og næse løber i vand, og du har svært ved at nyde naturen, som springer ud i et eldorado af farver. Trætheden er overvældende. Det er træls at føle sig sløj, og den konstante kløen i øjnene er ulidelig.

Du mærker også, at bækkenbunden er sløj. Den er langsom til at reagere. Når du kniber, er der ikke den samme følelse, som der plejer at være. Bækkenbunden er på en indirekte måde også ramt af pollenallergi.

En bækkenbund med pollenallergi er træt. En træt bækkenbund kan ikke gøre sit arbejde ordentligt, og symptomet kan være inkontinens. Det kan starte med små dryp og udvikle sig til større mængder. Du kan få brug for at bruge bind for at holde din inkontinens skjult for andre.

 

Bækkenbunden er musklen, som danner bunden i kroppen.

Den beskytter dit underliv, når bugtrykket stiger. Når du hoster og nyser, stiger bugtrykket, og det belaster bækkenbunden voldsomt. For hvert nys skal bækkenbunden arbejde for at støtte dit underliv. En muskel som arbejder uden pauser bliver træt. Det svarer til at løfte 50 kg, efter at du lige har gennemført et marathon-løb. Det er en umulig opgave.

Det bliver nemt til mange nys på en dag, og symptomet på en belastet bækkenbund starter med dryp i bukserne. Hvad gør du, når bækkenbunden er ramt af pollenallergi? Det duer ikke at lave en bunke knibeøvelser, når musklen er sløj. Du løber jo heller ikke, hvis du er sengeliggende med influenza.

Derimod kan du gøre noget godt for dig selv ved at give musklen blide udspændende øvelser, som forkæler bækkenbunden og giver den ro. Du kan også bruge dit åndedræt, som får kroppen og bækkenbunden til at slappe af. For hver udånding skal du forsøge at afspænde bækkenbunden lidt mere. Det er i pauserne, at musklen får styrke og kræfter til sit arbejde.

Det er svært at finde pauserne, når pollenallergi står på sit højeste. Prøv alligevel at give din bækkenbund en kærlig opmærksomhed, og fortsæt med at knibe, når du nyser og hoster. Kryds evt. benene inden du nyser, det kan afhjælpe uheld.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *