Bækkenbundstræning

50 % af alle kvinder kniber forkert – er du en af dem?

Har du kontakt med de rigtige muskler? Test dig selv!

Jeg ved godt det er en lidt træls overskrift, men ikke desto mindre sand. Mange kvinder anvender de forkerte muskler, når de mener de laver bækkenbundstræning. Nogle spænder i balderne andre laver bugpres. En forkert teknik betyder, at din bækkenbundstræning ikke er effektfuld og din inkontinens, eller din tyngdefornemmelse, nedsynkning forbliver uændret.

Dette betyder med andre ord, at det store arbejde du laver med din bækkenbundstræning, ikke får den effekt du ønsker, det vil jeg gerne hjælpe dig med at undgå. Læs med her! Få uddybet hvordan du tester, om du er på rette vej med din bækkenbundstræning.

En forkert knibeteknik kan i værste fald forværre dine gener, især hvis du bruger bugpres, som er teknikken du anvender når du skal af med afføring. Bugpres betyder at du skubber underlivet i retningen mod bækkenbunden, ved hjælp af dit åndedræt og dine mavemuskler.

Bugpres kan medvirke til at forværre din nedsynkning, som er en tilstand hvor f.eks. blæren (cystocele) eller tarm (rectocele) begynder at synke nedad mod bækkenbunden, med symptomer som inkontinens, tyngde og smerter som følgesymptomer.

Bugpres anvendes udelukkende ved afføring og under en fødsel. Har du hård mave og skal presse hårdt, bør du få behandling så du undgår at “presse underlivet ud”.

Bækkenbundstræning, tag en quick test

Næste gang du tisser og er halvvejs igennem din vandladning kan du teste om strålen kan standses. Det er vigtigt at du ikke forsøger i starten af din vandladning, hvor presset er stort og det for de fleste vil være svært at knibe strålen over.

Hvis du kan standse strålen, har du fat i de rette muskler og vær samtidig opmærksom på, ikke også at spænde i kæbe/balder/hænder.

Er du i tvivl om din teknik er rigtig, bør du få det testet hos en GynObs fysioterapeut, som er specialuddannet til at teste indvendigt. Du får en vurdering af din knibeteknik og instruktion i hvordan du kan gøre din træning bedre med individuelle tilrettelagte øvelser.

 

Leave a Comment