SUND GRAVIDITET


Et særligt glimt i øjet

En graviditet er noget af det mest livsbekræftende der findes. Det er ikke uden grund, at mange (især kvinder) kan spotte en gravid på lang afstand – også selvom maven endnu ikke er synlig.

Den gravide har en særlig aura omkring sig. Nogen kalder det et glimt i øjet, andre vil sige en anderledes opførsel. En kvinde som bærer på et foster har noget ganske særligt over sig.

Det er lige fra graviditeten konstateres på den lille graviditetstest til fødslen går igang. Er du gravid og endnu ikke så langt i graviditeten, går du måske og overvejer hvornår nyheden skal blive officiel. Din kæreste/mand og dig har en fælles hemmelighed, det er meget romantisk og jeres helt egen tid som i bør nyde.

Det giver et specielt sammenhold at være fælles om noget, som er så personligt og intimt som en graviditet. At skabe en familie kan i høj grad styrke et forhold, når det har været planlagt og begge er enige om projektet.

Få en sund graviditet og få sat ind med træning tidligt

Ved at være i bevægelse, træne rigtigt og undgå overbelastning så vil du reducere sandsynligheden for fremtidige ryg/bækkensmerter og samtidig forebygge problemer som nedsynkning af underlivet og inkontinens.

Det handler om at blive ordentligt informeret, i kombination med de rigtige øvelser som tilsammen vil hjælpe dig til at få indarbejdet bedre vaner for bevægelse og træning af din ryg og dit bækken.
Det kan hjælpe dig med at forebygge bækkensmerter.

Jeg kan hjælpe dig med ?
Teknikker og hjælpemidler – din hverdag (og nat) bliver nemmere og bedre. (Du kan købe billige bækkenbælter mm. i klinikken)

Afspændingsteknikker – du slapper bedre af og teknikkerne kan overføres til din fødsel.

Åndedrætsøvelser – du bliver dygtig til at anvende din vejrtrækning under fødslen og når du skal styrke dit bækkenbundsknib.

Hjemmeøvelser – du træner effektivt og uden overbelastning.

Kickstarte din efterfødselstræning – det er en stor fordel at du har trænet som gravid.

Bækkenbundsøvelser – som du kan udføre i din hverdag.

Mindset/motivation så din indsats drives af mål om blivende inkontinens, smertefrihed og stærkt underliv.

Information og træning – forebyg bækkensmerter og bækkenløsning.

Forebyggelse

Forebyggelse af bækkensmerter er relevant for mange gravide. En del gravide ender desværre med at blive sygemeldt på grund af en bækkenløsning. Tendensen er desværre stigende, hvorfor forebyggelse er blevet endnu vigtigere end tidligere. En sygemelding kan vise sig at være den rette beslutning, men forebyggelse af en sygemelding er altid at foretrække for den gravide, men også for samfundet.


Graviditet & Smerter


Hvert år føder talrige kvinder børn og fortsætter med at have et smertefrit liv. Desværre er der også mange som ikke kommer igennem en fødsel uden langvarige gener.

Kvinder, som tre måneder efter fødslen fortsætter med at have ondt, vil være i højrisiko for at få langvarige smerter, hvis ikke de får gjort noget aktivt ved tilstanden. Typisk sidder smerterne omkring kønsbenet og/eller bagtil i bækkenet og kan forveksles med rygsmerter. Smerterne i bækkenet er typisk lokaliseret til tre led. Du kan have smerter et af stederne eller i alle tre led, på en gang. De tre led er de to sakro-iliaka led (korsbenet) og symfysen (kønsbenet).

Når du har bækkenproblemer, kan du opleve smerter, under gang, når du skal ind og ud af en bil, når du skal vende dig i sengen, gå på trapper. Smerterne kan være fra lette symptomer til meget invaliderende. Hvis du ikke kan overkomme din hverdag og føler dig meget besværet, bør du tage en snak med din læge først.

Bækkenløsning

Bækkenløsning er en meget smertefuld tilstand. Den gravide kan have meget svært ved at opretholde en normal hverdag. Hverdagens normale gøremål bliver uoverkommelige. Det er f.eks. forbundet med store smerter, når en kvinde med bækkenløsning skal vende sig i sengen. Det kan også være vanskeligt at gå og en gåtur med familien, kan være umulig på grund af smerter.

Når en gravid får diagnosen bækkenløsning bør hun som minimum tilbydes hjælp og vejledning.  Hun skal også aflastes i hverdagen og en sygemelding fra jobbet kan blive nødvendigt. Der findes mange hjælpemidler, hun kan benytte sig af. Det kan f.eks. være albuestokke, et glidestykke til sengen og et mavebælte.

En kvinde ramt af bækkenløsning, bør dog ikke have en 100 % inaktiv hverdag. Desværre møder jeg kvinder, som lægger sig i sengen og bliver inaktive. Det betyder at smerterne forværres, fordi muskler og led ikke stimuleres. En gravid med bækkenløsning skal arbejde på at finde en balance i hverdagen, en balance mellem aktivitet og hvile. Denne balancegang kan være vanskelig og nogen dage lykkes det bedre end andre.

En gravid med bækkenløsning bør følges tæt

Efter min vurdering bør kvinden følges tæt af sin læge, jordemoder og GynObs fysioterapeut. Det kan betyde hele forskellen mellem en god graviditet og en usund graviditet som kan udvikle sig til en langvarige smertetilstand.

En langvarig smertetilstand er en høj pris at betale. Det kan være svært at vende tilbage til sit normale job og det er også dyrt for samfundet med en langvarig sygemelding.

Langvarige smerter er også forbundet med mentale tilstande som f.eks. depression, hvilket er endnu en god grund til at følge kvinden tæt.

Det handler om at få den gravide med en bækkenløsning til at finde en god balance mellem hvile/aktivitet i kombination med øvelser og hjælp til hverdagen.

Hun kan  have glæde af en velværdsmassage, som fremmer lykkehormonerne i kroppen. En massage kan i bedste fald tage toppen af smerterne. Ofte kan det give god mening at kombinerer massagen med akupunktur.

Jeg kan hjælpe dig med

– at få bekræftet/afkræftet en bækkenløsning.

– teknikker og hjælpemidler – din hverdag (og nat) bliver bedre.
– rådgivning – hvad må du/hvad skal du passe på med at gøre.
– smertelindring – du kan nemmere nyde din graviditet.
– afspændingsteknikker – du slapper bedre af og teknikkerne kan overføres til din fødsel.
– hjemmeøvelser – uden overbelastning.
– bækkenbundsøvelser – til din hverdag.

Behandlingsteknikker v/bækkensmerter og bækkenløsning

– Massage.

– Akupunktur.

– Dynamisk stabilitetstræning.

-Dynamisk træning af bækkenbunden (koblet på vejrtrækningen og hverdagens bevægelser).

-Trin for trin, et hjælpark som hjælper dig med at finde balance mellem aktivitet og hvile i hverdagen.

-Tæt og ugentlig opfølgning på mail/skype/telefon.