SUND GRAVIDITET


Ved at være i bevægelse, træne rigtigt og undgå overbelastning så vil du reducere sandsynligheden for fremtidige ryg/bækkensmerter og samtidig forebygge problemer som nedsynkning af underlivet og inkontinens.

Det handler om at blive ordentligt informeret, i kombination med de rigtige øvelser som tilsammen vil hjælpe dig til at få indarbejdet bedre vaner for bevægelse og træning af din ryg og dit bækken.
Det kan hjælpe dig med at forebygge bækkensmerter.

Jeg kan hjælpe dig med ?
Teknikker og hjælpemidler – din hverdag (og nat) bliver nemmere og bedre.

Afspændingsteknikker – du slapper bedre af og teknikkerne kan overføres til din fødsel.

Hjemmeøvelser – du træner effektivt og uden overbelastning.

Kickstarte din efterfødselstræning – det er en stor fordel at du har trænet som gravid.

Bækkenbundsøvelser – som du kan udføre i din hverdag.

Mindset/motivation så din indsats drives af mål om blivende inkontinens, smertefrihed og stærkt underliv.

Information og træning – forebyg bækkensmerter og bækkenløsning.

Forebyggelse af bækkensmerter er relevant for mange gravide.


Graviditet & Smerter


Hvert år føder talrige kvinder børn og fortsætter med at have et smertefrit liv. Desværre er der også mange som ikke kommer igennem en fødsel uden langvarige gener. Kvinder, som tre måneder efter fødslen fortsætter med at have ondt, vil være i højrisiko for at få langvarige smerter, hvis ikke de får gjort noget aktivt ved tilstanden. Typisk sidder smerterne omkring kønsbenet og/eller bagtil i bækkenet og kan forveksles med rygsmerter. Smerterne i bækkenet er typisk lokaliseret til tre led. Du kan have smerter et af stederne eller i alle tre led, på en gang. De tre led er de to sakro-iliaka led (korsbenet) og symfysen (kønsbenet). Når du har bækkenproblemer, kan du opleve smerter, under gang, når du skal ind og ud af en bil, når du skal vende dig i sengen, gå på trapper. Smerterne kan være fra lette symptomer til meget invaliderende. Hvis du ikke kan overkomme din hverdag og føler dig meget besværet, bør du tage en snak med din læge først.

Jeg kan hjælpe dig med

teknikker og hjælpemidler – din hverdag (og nat) bliver bedre.
rådgivning – hvad må du/hvad skal du passe på med at gøre.
smertelindring – du kan nemmere nyde din graviditet.
afspændingsteknikker – du slapper bedre af og teknikkerne kan overføres til din fødsel.
hjemmeøvelser – uden overbelastning.
bækkenbundsøvelser – til din hverdag.