INKONTINENS & TABU – faktum er …

Du er slet ikke alene!


Inkontinens & Stress


Ikontinens, forskellige typer

Ca. 40 % har anstrengelsesinkontinens, stressinkontinens.

Symptomerne er lækager ved host/nys/løft. For den aktive kvinde og mand, kan symptomerne også ses i forbindelse med idræt f.eks. hop og løb. Årsagen er en svækket bækkebund, som skal genoptrænes med specifikke øvelselser koblet til de situationer, hvor inkontinensen kommer til udtryk. Ca. 25% har en overaktiv blære, dette betagnes som urgeinkontinens. Symptomerne på inkontinens er en pludselig og uimodståelig trang til at lade vandet. Kommer du ikke ud på toilettet i tide, er der tale om urgeinkontinens. Du vil også opleve mange vandladninger om dagen og typisk mere end 8, samt natlige vandladninger.

Årsagen er en overaktive blære, som trækker sig sammen på tidspunkter, hvor det er upassende og hvor det ikke altid er muligt at nå rettidigt på toilet til stor gene for den enkelte og skaber inkontinens. Bækken bundstræning kan være et blandt flere tiltag, fordi et langt knib ( >10 sek.), kan få din blæremuskulatur til at slappe af og inkontinens kan minimeres. Nogle kvinder og mænd har også god gavn af blæredæmpende medicin. Det kan være en god ide, at tale med din læge om dine muligheder og behandling af inkontinens medicinsk. Ca. 25% har en blandingstilstand af stress- & urgeinkontinens. Her er træning også relevant for behandling af inkontinens.

Andre typer:
Sivning
Overløb

Eksempel fra det virkelige liv

Jeg er 69 år og småtisser ofte i bukserne når jeg arbejder i haven – er det for sent at søge hjælp? Inkontinens begrænser sig ikke til en bestemt aldersgruppe. Alle kan blive ramt. I mange tilfælde kan symptomerne på inkontinens afhjælpes med gode råd om væskeindtag og regelmæssige toiletbesøg, i kombination med bækkenbundstræning. Dette er også gældende for kvinder, som har nået overgangsalderen eller er rundet de 80 år, som lider af inkontinens. Jeg har hjulpet mange kvinder og mænd over 70 års-alderen, som er blevet glædeligt overrasket over, at deres livskvalitet er blevet markant forbedret efter den rette indsats/oplysning om inkontinens.

Den gode historie fra det virkelig liv

Igennem mit arbejde med inkontinens gennem mere end 16 år, har jeg mødt mange mennesker, med hver deres unikke livshistorie. For en del år tilbage havde jeg en meget positiv og inspirerende oplevelse, i mit arbejde med inkontinens. To bekendte, som hver især kom hos mig, anonymt, for deres inkontinens, var begge i 70′ erne og var meget kede af deres situation. De var samtidige flove over at være utætte og delte ikke deres frustration med andre end mig. Da de begge blev tilknyttet samme “bækkenbundshold”, var jeg nødt til at fortælle dem, at de ville møde hinanden. Begge kvinder endte med at blive meget glade for, at få brudt tavsheden og oplevede at kunne støtte hinanden fremfor at gå alene med problemet. Derfor har jeg valgt at der også vil være mulighed for at få rådgivning/træning flere sammen, hvis nogen skulle ønske dette.


Inkontinens & behandling


Jeg kan hjælpe dig med

At få sat ord på inkontinens, som kan være vanskelig at få talt om.

Forbedre din livskvalitet med inkontinens.

At bringe klarhed over hvilken type inkontinens du slås med.

Information og vejledning i, hvad du selv kan gøre ved din inkontinens.

Afprøvning af inkontinens bind, produkttype og størrelse.

En test af bækkenbunden, som typisk også vil indbære en indvendig undersøgelse. Testen har til formål, at give mig en viden om, hvordan dine muskler arbejder og hvordan du bruger/kontrollerer dem. Du vil herunder blive grundigt orienteret om dine musklers styrker og svagheder så vi sammen kan sætte et optimalt og tilpasset forløb for netop dit træningsbehov.

Tilrettelæggelse af et program for hjemmetræning og behandling af din inkontinens, som vi efter behov vil kunne justere ved opfølgende samtaler/undersøgelser. Du vil typisk skulle forvente daglig træning gennem 4 måneder før du oplever tydelig resultat, men med det sagt, er der dog heldigvis rigtig mange som allerede efter kort tid kan mærke bedring i Deres inkontinens. Til opfølgninssamtalerne får du løbende nye øvelser så vi sikre os, at din træning går som planlagt og at dine øvelser svarer til dit træningsniveau.

Tal med din læge

Det er vigtigt, at du får ordentligt undersøgt, hvad årsagen til din inkontinens skyldes. Hvis jeg derfor ikke finder at mine undersøgelser giver en sikker forklaring på dine gener, skal man huske at vandladningsgener og inkontinens kan have mange forskellige årsager også nogen mere alvorlige, som kræver en helt anden behandling. Så hvis du har en anden sygdom også, har blod i urinen eller pludselig opstået inkontinens/smerter eller du på anden måde føler dig utryg, skal du kontakte din egen læge først.


Afføringsikontinens


Afføringsinkontinens

Det er meget ubehageligt at være inkontinent for afføring og tarmluft. I Danmark er der omkring 100.000 som dagligt er udfordret. Symptomerne kan optræde alene eller i forbindelse med forstoppelse eller diarre.

Årsagen til afføringsinkontinens kan være mange.

uhensigtsmæssige spise- og drikkevaner
uhensigtsmæssige toiletvaner
ændrede motionsvaner
nedsynkning af endetarmen
fødselsskader af lukkemusklen
fødselsskader af bækkenbunden
stråleskader
bivirkninger af medicin
Uanset årsag er det vigtigt med en grundig gennemgang af sygehistorien. Ved ændrede afføringsvaner skal alvorlige sygdomme udelukkes og en henvisning til en specialafdeling, kan være relevant.

Kontakt mig

Vi finder en løsning sammen


[contact-form-7 404 "Not Found"]

OVERGANGSALDER

Overgangsalder og inkontinens
Det er meget almindeligt at kvinder, som tidligere har haft ingen eller kun diskrete symptomer på inkontinens, begynder at opleve tiltagende symptomer når de rammer overgangsalderen.
Hormoner
Et fald i det kvindelige kønshormon østrogen, betyder bl.a. at slimhinden i urinrøret bliver tyndere og bindevæv/muskulatur bliver mere slapt. Dermed lukker urinrøret ikke så effektivt af til blærens afløb som tidligere og der kommer begyndende urinlækager.
Inkontinens og livskvalitet
Lækagerne behøver ikke være udtalte i starten. Det er måske kun nogle enkelte dryp, når du rejser dig fra stolen eller når du griner og du kan nøjes med trusseindlæg. Desværre vil de fleste kvinder mærke forværring af lækagerne med tiltagende alder og vævsforandringer.
Inkontinens går ikke over af sig selv, ved at ignorerer symptomerne. Du skal gøre en aktiv indsats og her kan jeg hjælpe dig.
Idag findes der heldigvis mange bindprodukter på markedet, som kan anvendes ved inkontinens, men de skal selvfølgelig ikke bruges som undskyldning for at man “lader stå til” og vælger den nemmeste udvej med at inkontinens er aldersbetinget – og fejlagtigt tror at der ikke er anden hjælp at hente.
Jeg kan hjælpe dig med at mindske eller helt fjerne din inkontinens ved:
Information og vejledning, hjælp til selvhjælp.
At du lærer din bækkenbunds svagheder og styrker at kende, via en indvendig undersøgelse. Du er efterfølgende i stand til at målrette din træning og vil føle dig mere tryg ved at træne.
Bækkenbundstræning med fokus på funktionelle øvelser. Træning i kombination med lokal østrogenbehandling, er ofte en rigtig god løsning.
Råd og vejledning omkring væskeindtag og toiletvaner.
Hjælpemidler ved inkontinens (bind og tamponer – det er ikke ligegyldigt, hvilke produkt du anvender)
Du skal IKKE acceptere inkontinens. Brug dit netværk, book en tid hos mig og drøft det gerne med din læge