Jeg er kvinde


Underlivssmerter

Smerter i underlivet

Smerter og spændinger i underlivet er et problem for rigtig mange kvinder. Der kan være flere årsager og ligesom spændinger i nakken kan give hovedpine, så kan man få underlivssmerter af at spænde musklerne i underlivet. Ofte er det blevet en dårlig vane, som kvinden ikke er bevidst om. Heldigvis kan problemet afhjælpes, ved hjælp af nogle få øvelser.

Eksempler på smertefulde muskler

Musculus psoas major og Iliacus – kaldet “mørbraden.”

Mørbraden’s vigtigste funktion er at bøje i hoften og balancerer kroppen i forhold til benene. Musklen er ofte en årsag til underlivssmerter. Smerterne kan sidde i den ene side af lysken eller i begge sider. Symptomerne kan være en murrende smerte i lysken og/eller jag ned i den ene side. Det kan trække ned på indersiden af låret og om i lænden. Flertallet vil også opleve smerter ved samleje.

Årsagen kan være uhensigtsmæssig kropsholdning, ensidig træning f.eks. løb. Musklen er også under indflydelse af vores følelsesliv: ” et hårdt liv giver en kort mave”.

Musculus levator ani – bækkenbunden “bundlås, tænk på en snørrepose som står på hovedet.”

Bækkenbundens vigtigste funktion er at holde underlivet på plads, samt at holde tæt for urin/luft og afføring. Musklen skal også kunne slippe, når du skal på toilet, ved samleje og under en fødsel.

Bækkenbunden er en hyppig årsag til smerter. Der kan være flere forklaringer. Hvis du f.eks. er inkontinent, kan du ubevidst komme til at spænde i musklen, uden at den får pauser. En muskel på overarbejde vil reagerer med smerter og øget inkontinens symptomer. Nedsynkning/fremfald af underlivet, kan også være en årsag til en overspændt bækkenbund.


Træner du forkert?

Forkert træning af bækkenbunden, kan give store problemer med smerter. Det er en tilstand som jeg ofte støder på hos personer som er meget engagerede og ihærdige med bænkenbundstræningen, men hvor man udfører for ofte, ensidige og forkerte teknikker.
Det er derfor ikke ligegyldigt, hvem du vælger som vejleder, når du skal træne din kernemuskulatur, der skal støtte dit underliv. Jeg anbefaler at du henvender dig til en GynObs fysioterapeut. Vi har en specialuddannelse, som giver os de kompetencer som er vigtige til at vejlede og behandle dine underlivsgener rigtigt.

Jeg kan hjælpe dig med

En bedre hverdag, hvor smerter ikke længere tager dit overskud og opmærksomhed.

At bringe klarhed over, hvilke muskler der giver problemer.

Hjælpe dig med en bækkenbundstræning, som ikke giver ømhed og smerter.

Behandlingen består ofte af; massage, udspænding og vejledning.

Udspænding af mørbraden, venstre side

Bækkenbunden danner bunden i kroppen ( de røde muskler på figuren). Musklen og bindevævet understøtter underlivets organer.

Udspænding af bækkenbunden


NEDSYNKNING/FREMFALD AF KVINDERS UNDERLIV

Efter en fødsel har en del kvinder, en mild grad af nedsynkning af deres underlivet. Dog er den sjældent behandlingskrævende, med mindre man hører til de 6 %, der har brug for lægelig kirurgisk behandling. Et fremfald af underlivet, eksempeltvis en cystocele, hvor blæren falder ned, findes i forskellige stadier. I de lette og begyndende stadier, er der typisk ikke symptomer. En nedsynkning kan udvikle sig med alderen til at blive kirurgisk behandlingskrævende. I de lette tilfælde og for at undgå at tilstanden udvikler sig, er opskriften ofte information om at undgå tunge løft samt at træne støttemuskulaturen, bækkenbunden.

Forskellige typer nedsynkning/fremfald

Skedens forvæg-cystocele.
Skedens bagvæg-rectocele.
Skedens top og tyndtarm-enterocele.
Livmoder eller livmoderhals. (se billedet i hø. side)

Årsag

Fødsler.

Overvægt.

Forstoppelse.

Fysisk hårdt arbejde/mange løft.

Overgangsalder.

Symptomer

Tyngdefornemmelse i underlivet.

Smerter ved samleje.

Vandlandningsbesvær.

Problemer med afføringen/at få tømt tarmen.

Forværring af symptomerne ved fysisk aktivitet.

Jeg kan hjælpe dig med

Information – du føler dig tryg og ved hvad du selv kan gøre.

Bækkenbundsøvelser som beskytter dit underliv.

At du kender din bækkenbunds svagheder og styrker. Et tilbud om at få testet musklen.

At du får indsigt i andre faktorer, som kan påvirke tilstanden. Eks. din vægt, kost, løft/aflastning af underlivet.

Lægen med på råd

Det er også en god ide at drøfte andre behandlingsmuligheder med din læge. F.eks. lokal hormonbehandling, brug af pessar.
Hvis problemet er meget udtalt, og du har mange gener og bækkenbundsøvelser og østrogenbehandling ikke hjælper tilstrækkeligt, kan en operation blive aktuelt.