Styrk dit underliv

En overspændt bækkenbund – jep, det kan gøre ondt

Gør din bækkenbund ondt, når du laver knibeøvelser?

Har du smerter i leddene omkring bække-net? Svært ved at tømme blæren, når du er på toilettet? – Er det smertefuldt eller ligefrem vanskeligt at få din tarm tømt for afføring? Smerter ved samleje? Svært ved at give slip under en fødsel? Hvis du kan nikke genkendende til en eller flere af de nævnte symptomer, har du muligvis en overspændt bækkenbund. En overspændt bækkenbund hedder også en hyperton bækken-bund.

Det er en relativ almindelig tilstand og årsagerne kan være flere. Det kan være fødselsskader, seksuelle traumer, inflammation (betændelse) i bækkenet, f.eks. efter infektioner i blæren og tar-men. Det kan også skyldes, at din træning af bækkenbunden har været for intensiv og uden den helt rigtige teknik. Hvis du kniber dagen lang og glemmer at give musklen “levator ani” pauser, vil den komme på overarbejde. Det kan resultere i en overspændt bækkenbund. Du får med andre ord en hyperton bækkenbund.

Hvis du har mistanke om, at din bækkenbund er overspændt, er det en god ide at søge hjælp hos en GynObs fysioterapeut. En GynObs fysioterapeut kan teste din bækkenbund (med en indven-dig undersøgelse) og lokalisere de smertegivende muskler. Den viden kan hjælpe dig videre og en behandling af tilstanden kan begynde.

Behandlingen er en kombination af massage og udspænding af musklerne i bunden af kroppen. Det svarer til at få masseret myoserne i nakken, det er bare bækkenbunden, som skal behandles. Ja, det kan gøre lidt ondt, men det er nødvendigt for at få bedret tilstanden. Ofte er andre muskler i området omkring underlivet også ømme og har behov for massage og udspænding.

Behandlingen af den overspændte bækkenbund er meget mere end massage. Bækkenbunden skal lære at give slip, at “downtræne” musklen. Det er der flere teknikker til. Det handler om be-vidstgørelse af bækkenbunden, at kende forskellen mellem en spændt og en afslappet muskel. Her kan åndedrætsteknikker og yoga være en rigtig god hjælp. Yoga arbejder med at udspænde – også muskler og fascier i underlivet.

 

En simpel, men effektiv måde at downtræne din bækkenbund:

Link til tip på youtube: Se mere her

Husk, at selvom det er en almindelig tilstand, så betyder det ikke, at der ingenting kan gøres og at du skal acceptere tilstanden. Du kan få meget god hjælp og komme dig helt over den overspænd-te bækkenbund, eller få symptomerne til at aftage betragteligt. Hjælp til selvhjælp er vigtigt.

Kan du nikke genkendende til symptomerne? Hvis du er i tvivl om du har en hyperton bækken-bund, er du velkommen til at skrive til mig.

Leave a Comment