Styrk dit underliv

Polycystisk ovariesyndrom (PCOS)

Fysisk træning hjælper også den normalvægtige!

På en højhellig søndag faldt jeg over godt nyt til kvinder, som lider af PCOS og er normalvægtige. Jeg er nærmest fløjet til tasterne i et ønske om at videregive det positive budskab. Et budskab, der hurtigt skal ud til alle jer, som er normalvægtige. Jeg ved I kæmper, og at det er op af bakke at få børn.

 

Hvad er polycystisk ovariesyndrom (PCOS) – kort fortalt?

PCOS, polycystisk ovariesyndrom, er en hormonel lidelse og den direkte årsag til, at hver 7. kvin-de i den fertile/fødedygtige alder ikke opnår graviditet. Det er med andre ord en af de mest almin-delige årsager til barnløshed.
En kvinde med PCOS har en nedsat følsomhed overfor insulin. Hvorfor kvinderne er insulinresi-stente, er kun delvist belyst (Ugeskrift for Læger, 179/17 side 1477). Det er heller ikke et emne, jeg kommer til at belyse nærmere i denne blog.

En PCOS-kvinde har svært ved at flytte sukkeret fra blodbanen til sine muskler på grund af en nedsat insulinfølsomhed. Det betyder, at når insulinreceptorerne i musklerne ikke fungerer, formår sukkeret i blodbanen heller ikke at blive nedsat til et normalt niveau. Sukker, som forbliver i blod-banen, får insulinindholdet til at stige og sætter bugspytkirtlen (den insulinproducerende kirtel) på overarbejde. Den sprøjter kort sagt endnu mere insulin ud i blodbanen for at få blodsukkeret til at falde.
Den øgede forekomst af insulin betyder, at hypofysen forstyrres. Der går kuk i hormonbalancen og for den infertile kvinde, er det fatalt. Kvindens æg udvikler sig ikke som det skal og forbliver umodent. De umodne æg lægger sig derfor som cyster på æggestokkene. Heraf kommer navnet polycystisk ovariesyndrom.

I øvrigt slås den overvægtige kvinde med polycystisk ovariesyndrom ofte med dårligere livskvali-tet, lavere selvværd og en højere forekomst af depressioner. (Ugeskrift for Læger, 179/17 side 1477).

 

Her kommer den gode nyhed for normalvægtige PCOS-kvinder:

Hos Dansk Selskab for Obstetrik og Gynækologi anbefaler man bla. livsstilsintervention, herunder vægttab til de overvægtige infertile kvinder med PCOS. Knap så direkte har anbefalingen været til de normalvægtige. Det kan være, at det ændrer sig nu.

Nyere undersøgelser tyder nemlig på, at træning kan forbedre den potentielle evne til at opnå gra-viditet hos normalvægtige med polycystisk ovariesyndrom, hvis de træner struktureret. Træningen ser ud til at gøre afstanden mellem menstruationerne kortere og som en følge heraf, bedres gravi-ditetsmulighederne.

Det betyder, at der kan være gode grunde til at følge Sundhedsstyrelsens anbefalinger om mini-mum 30 min. moderat til høj intensitet træning dagligt samtidig med en sund kost, der holder væg-ten stabil.

Kære kvinde med polycystisk ovariesyndrom, passer du din træning og holder du vægten?

Leave a Comment