Faktisk er det ikke langhåret snak, men helt jordnært: Knibeøvelser træner dig i at være mindfuld.

Bækkenbundstræning som et redskab til nærvær

In kernetræning, Knibeøvelser, Kvindeliv by adminLeave a Comment

Faktisk er det ikke langhåret snak, men helt jordnært: Knibeøvelser træner dig i at være mindfuld.

Der ligger en simpel forklaringsmodel bag, og som jeg på bedste vis skal forsøge at forklare. Træner du allerede funktionelle bækkenbundsøvelser, er jeg sikker på du ved hvad jeg mener.

 

“Noget af det bedste ved træningen har været, at jeg har fået kontakt til min krop igen. Efter to fødsler indenfor få år, har jeg været meget langt væk fra at mærke noget som helst i min krop. Det har virkelig været en øjenåbner for mig, med bækkenbundsøvelserne og på den gode måde” . Udtalelsen kommer fra en kvinde, som har trænet funktionelle bækkenbundsøvelser igennem 3 måneder.

 

En uventet sidegevinst

Det seneste år har jeg gang på gang stødt på en uventet sidegevinst ved funktionelle bækkenbundsøvelser. Knibeøvelserne træner ikke kun den vigtige bækkenbund, men også evnen til at være tilstede her og nu. Hvis tankerne flakker rundt, mister man nemlig fokus på kvaliteten i knibene. Det bliver hermed vanskeligt at mærke, om træningen udføres rigtigt. Det er specielt i de første uger/måneder, indtil øvelserne sidder på rygmarven.

Derfor har bloggen fået, den vel lidt friske titel: Knibeøvelser træner dig i at være mindfuld. Som uddannet mindfulness instruktør, er jeg bevidst om at begrebet mindfulness ikke må misbruges. Derfor skal titlen også læses med et glimt i øjet.

En ting er dog stensikkert: funktionel bækkenbundstræning giver dig adgang til fordybelse, nærvær og at mærke sig selv indefra. Det giver en unik mulighed for at tage hånd om sig selv, og mærke hvor der er plads til forbedringer. Funktionelle knibeøvelser træner dig stærk indefra, og fordi teknikken arbejder med m.diapfragma/vejrtrækningsmusklen, får du foræret en fordybelse til træningen, som for mange er ny. Bækkenbundstræningen bliver hermed et aktiv, for en øget kropsbevidsthed.

 

Dybe vejrtrækninger er nemt. Knibeøvelser i kombination med dybe åndedrag slår to fluer med et smæk. Det ved jeg fordi jeg er ved at uddanne mig til yogalærer i Patanjaliyoga. 

 

Knibeøvelser træner dig i at være mindfuld

Knibeøvelser træner dig i at være mindfuld. I en verden fyldt med hurtig træning, som skal overståes for at vi kan komme videre fra A til B, tilbyder jeg dig mit 100 % fokus. Min træning er med garanti en mulighed for at øge din kropsbevidsthed. Jeg arbejder med grundighed, kvalitet og fordybelse. Jeg inddrager mindfulness og yoga i mine programmer og når det er relevant.

Har du lyst til at være en del af noget godt for krop og sjæl ?

kontakt mig for flere info på mail: styrkditunderliv@gmail.com

Leave a Comment