Nedsynkning efter fødsel

In Barsel & træning, Efterfødselstjek, Underlivs prolaps/POP, Vaginale støtte-pessar by adminLeave a Comment

Hej, jeg hedder Naja må jeg spørger om noget?

Har jeg fået en nedsynkning efter fødsel ?

Jeg er en kvinde på 36 år, der for 6 måneder siden fødte mit andet barn. Det var en god fødsel, men meget hurtig. Jeg fik en lille grad 2 bristning. I øjeblikket er jeg bundhammerende ulykkelig over min situation, da jeg mærker tyngde i mit underliv. Når jeg bruger spejl kan jeg tydeligt se en bule. Den er lige i min åbning, og ikke inde i skeden. Jeg føler at jeg er ved at tabe en tampon. Er det en nedsynkning efter fødsel?

Hos lægen

Efter 8 uger var jeg til tjek hos min læge. Hun sagde at min bagvæg var sunket lidt, men ikke noget jeg skulle bekymre mig om. Hun forsikrede mig om at det var ganske lidt og at symptomerne ville forsvinde med bækkenbundstræning.  Jeg fik en henvisning til en GynObs fysioterapeut for instruktion i træning.

GynObs hjalp mig igang med træning 

Jeg startede hos en GynObs fysioterapeut og kom hurtigt igang med træning af bækkenbunden, og fik bekræftet at min bagvæg er sunket lidt, en rectocele. Jeg har trænet i alle de anbefalede stillinger: Liggende, sideleje, siddende, stående. Er endvidere instrueret i tømning af tarmen med fødder på skammel, og at holde afføringen lind. 

Dette til trods, oplever jeg forværring af symptomerne!!  Jeg mener også at kunne se, at bulen i mit underliv er større og længere nede.  Efter fødslen kan jeg kun gå lange ture, men ikke træne som jeg plejer. Jeg er vant til at være fysisk aktiv og har normal vægt.

Min GynObs nævnte muligheden for et støttepessar, men vil sende mig videre til styrkditunderliv.dk, da hun ikke selv har erfaringer med dette. 

Jeg håber du kan komme med råd til mig, for frygter en nedsynkning efter fødsel 

Naja 

Svar fra styrkditunderliv.dk 

Tak for dit skriv, en problematik som jeg ved andre kan genkende. Derfor deler jeg det også på klinikkens blog (navn er anonymiseret).

For det første læser jeg, at du er i gode hænder hos en GynObs kollegaer.  Det er et godt udgangspunkt. Du virker vel-informeret og oplyst om din situation. Når det er sagt, bliver jeg også bekymret for at du er blevet så forskrækket. Vil gerne starte med at skrive, at jeg tror på at du nok skal få løst dit problem hen af vejen. Dine gener, støder vi på hele tiden.

Områder du kan kikke på 

Det er punkter, du sammen med din GynObs fysioterapeut, kan kikke nærmere på. Måske har I allerede været omkring noget af det, så udvælg det der giver mening;

  1. Stabil tarmfunktion. Er der mere du kan gøre for at det fungere og du ikke behøver at trykke unødigt ? Overvej evt. fast indtag af et afføringsprodukt, så du undgår dage med hård mave.

  2. Teknikken splinting: Ved afføring, støt med fingrene på mellemkødet når du presser for afføring. Det kan lette tømningen og minimere tyngden. 
  3. Forebyg symptomet tyngde. Anvend hyppigt hvilestillinger. De kan bruges her og nu, men også forebyggende. I det heletaget en god ide at teste om en forebyggelse, kan ændre på symptomerne. Test det en uges tid, hvor du konsekvent lægger dig 2-5 gange dagligt imens du slapper af i bækkenbunden, trækker vejret dybt x 10. 
  4. Ved rectoceler, nedsynkning af bagvæggen, kan nogle kvinder opleve forværring ved knibeøvelser. For at teste om du er en af dem, så hold knibefri i 5-7 dage og mærk om det gør en positiv forskel.
  5. Shapewear undertøj. Tætsiddende undertøj, som giver en fast støtte ved mellemkødet, kan være en virkelig god investering og hjælp i hverdagen. Jeg kan desværre ikke anbefale et bestemt mærke men flere tøjbutikker sælger, så her kan du få det testet til en rimelig penge.
  6. Brug af støttepessar. Selvom det kan være en udfordring at finde et støttepessar ved rectoceler, er det ikke umuligt. Vil anbefale at du får testet, om det kan passe til dit underliv. Dvs. en test og en afprøvning f.eks. hos os. Hvis det kan sidde rigtigt, vil det lindre generne. 
  7. Minimer bekymringerne. Et overdrevent fokus på symptomerne, vil ja kunne give oplevelsen af tyngde, mere end der måske er grund til. Forsøg at fokusere på de dejlige ting omkring dig, så bekymringstankerne får en pause. 
  8. Tal med lægen. Hvis generne er uudholdelige, så få en snak med din læge. Man kan blive opereret for en rectocele, men først når du ikke ønsker flere børn.

Jeg håber det gav lidt at arbejde med? 

Ønsker dig alt mulig held og lykke, og skriv endelig igen hvis du tænker vi kan bidrage med noget i denne proces.

Dbh.

Mette 

styrkditunderliv.dk 

Leave a Comment