Rund og struttende sund

Rund og struttende sund

In Graviditet og fødsel by adminLeave a Comment

Sikke en dejlig tid du går i møde som kommende mor.

En mave som strutter og en krop i massiv forandring. Du kikker sikkert allerede på babyudstyr på nettet, vælger babytøj, gør værelset klart og ser de mange flotte maver som postes af andre gravide på Instagram og Pinterest. Rund og struttende sund, det klinger skønt og hvordan griber man bedst sundhed an når det kommer til træning?

Rund og struttende sund handler ikke om ultraløb og mudrace

At forblive rund og struttende sund handler om i høj grad om at finde gode træningsformer, som er tilpasset en krop i forandring. Et par af mine personlige favoritter er:

– Funktionel kernetræning v/GynObs fysioterapeut

– aerobic uden hop

– svømning, evt. vandaerobic for gravide

– GravidYoga eller Pilates for gravide

 

Hvis du træner for hårdt skal din bækkenbund og resten af din kernemuskulatur, arbejde ekstra for at passe på din krop og i særdeleshed dit underliv. Symptomer på en overbelastning/forkert træning  er ryg/bækkensmerter, inkontinens og nedsynkning af underlivet.

Men selvfølgelig er fysisk aktivitet godt for både mor og barn, det skal blot være den rigtige.

Hvis du vil forblive rund og struttende sund skal du vente med at løbe og dyrke træningsformer som f.eks. crossfit. Lyt derimod til kroppen og brug din cykel til dit arbejde og erstat veninde kaffe aftalen med en gåtur i skoven. Faktisk er meget hverdagsaktivitet ganske god vedligeholdene træning.

Funktionel kernetræning er rugbrødstræning

Hos styrkditunderliv.dk arbejder vi målrettet på at gøre mor stærk og klar til en hverdag fyldt med løft, skub, træk og balancering. Faktisk er træningen lagt an på alle de bevægelser mor kan blive udsat for med mindre børn. En træning jeg syntes giver mening så du forbliver sund samtidig med at du bliver tiltagende rund.

Funktionel kernetræning er en træning af de indre muskler, som kobles på de store ydre muskelgrupper f.eks. balder/lår/ryg. Det giver den afgørende balance i kroppen så du slipper for trælse tilstande som tidligere omtalt: ryg/bækkensmerter, inkontinens, nedsynkning af underlivet og langvarige delte mavemuskler. Det er en træning der kører langt på literen og ikke vælter dig omkuld af udmattelse. Det giver kroppen ro til at være gravid, samtidig med at du træner dig stærk.

Vil du vide mere om funktionel kernetræning kan jeg anbefale dig at deltage på et hold hos styrkditunderliv.dk. Du kan også booke en tid i klinikken, hvor vi sammen laver et skræddersyet program til dig.

Forbliv rund og struttende sund – jeg hjælper dig gerne på vej.

 

 

 

 

 

Leave a Comment