Yoga efter delte mavemuskler

Jeg savner min yoga! 

In Delte mavemuskler by adminLeave a Comment

Mange kvinder er faldet for yoga.

Det forstår jeg godt. Er du også blevet afhængig og har svært ved at undvære, er der heldigvis gode nyheder, også efter delte mavemuskler (rectus diastasis).

Er din mave sluppet af med den delte og bløde midtlinje efter en graviditet, som du med hårdt slid og målrettethed endelig har fået styr på? Så er det værd at tage endnu en dyb indånding, og få styrket dine løvrige muskler. Yoga efter delte mavemuskler, er absolut at anbefale, men kun med de rette  øvelser og den rette forståelse – fordi yoga er en tålmodighedstræning som gør dig stærk, sej og holder på dine flotte tilkæmpede former.

Den kære tålmodighed……

Kort sagt, træning af delte mavemuskler/blødt bindevæv, er en træning, som jeg tilbyder på klinikken styrkditunderliv.dk. Det er et genoptræningsforløb, hvor vi arbejder specifikt med dine kernemuskler. Det er en indsats som tager måneder (beklager, der findes ikke lette genveje, men modsat cross fit og intervaltræning, så har vi det nemlig sjovt her samtidig med det virker! ☺).

Yoga efter delte mavemuskler, bør trænes med fokus på at bevarer dit bindevæv stærkt. Denne blog vil give dig eksempler på stillinger du kan træne  som en begyndelse. Herefter er der massevis af videre øvelser som kan læres også.

Linea Alba, din maves midtlinje styrkes gradvist.

De første 2-3 år ( ja du læste rigtigt: 2-3 år!!) efter du har genvundet din maves naturlig udseende, bør du tøjle din træningsiver. Dit bindevæv, som skaber spændstigheden i Linea Alba (din maves midtlinje), har brug for meget lang tid  til at opbygge tilstrækkelig styrke. Tænk på dit bindevæv (som er kollagen) kræver samme tid som en tandretning, og alle ved at lige tænder ikke kommer i løbet af uger eller måneder. Det er helt de samme spilleregler her når bindevævet omkring musklerne skal opnå varig styrke.

Klør du for hurtigt på uden at give dine basismuskler en chance for at følge med, risikerer du et  tilbagefald. Uanset hvilke træningsform du vælger, skal du sikre dig at den tværgående mavemuskel, ryggens små stabilitetsmuskler, bækkenbunden og den store vejrtrækningsmuskel får tid til at styrkes og lærer at samarbejde.

Hvis du har forstået denne helt afgørende forudsætning, er der (næsten) ikke grænser for hvad du og din krop sammen kan lære at præstere.

Yoga efter delte mavemuskler 

Når yoga står øverst på ønskelisten, er der brug for at arbejde med et særligt fokus i din træning, da valg af de rigtige yogastillingerne er altafgørende.

Her kommer en top-5 liste til dig, som vil starte med yoga efter fødselsgenoptræningen er klaret.

  • Kernetræning. Når du har styr på principperne i kernetræning, kan du aktivt bruge træningsmetoden i din yoga efter delte mavemuskler.
  • I yoga bruges vejrtrækningen normalt modsat af, hvad man gør i kernetræning. Derfor kan du komme i dilemma hvis du af din yogalære får anvisninger om dette, da de ved delte mavemuskler strider i mod hvad der egentlig skal gøres. Ikke alle yogalærer er klar over dette, så du kan komme i en situation hvor du må trodse din læres modsatrettede vejledning. Yoga er nemlig som udgangspunkt ikke designet til træning af ”patologiske” forandringer, men fordrer et ”normalt” fungerende bevægeapparat.
  • Din træning må ikke forårsage tobleronemave eller spidsmave. Det er et  synligt tegn på, at bindevævet trænes forkert og du risikerer at vævet deler sig igen i stedet for at forblive samlet.
  • Yoga er ikke blot simple øvelser men sætter store krav til din kropsbevidsthed. Du skal blive på din egen måtte. Dvs. du skal ikke lade dig styre af og kikke på de andre, men aktivt justere og endda ligefrem fravælge de øvelser der føles forkerte/smerter. Du skal lytte til din krop vejledt af en dygtig yogalærer.
  • Tal med din yogalærer. Få drøftet din problematik, men forvent at det for mange instruktører er nyt og en specialiseret opgave. Snakken kan dog give dig en egen accept af, at det er okay at træne på dine egne betingelser. Det kan give ro i træningen og en tryg tilbagevendelse til yoga.

Yoga efter delte mavemuskler. Følgende 5 stillinger, er som udgangspunkt gode begynderøvelser, når du vil starte op til yoga efter et genoptræningsforløb:

Har du lyst til at dele din historie med delte mavemuskler og hvordan du kom tilbage til yogaen?

Skriv til mig på styrkditunderliv@gmail.com

Leave a Comment