Inkontinens

I Danmark er der op til 500.000 inkontinente kvinder og mænd. Heraf har ca. 100.000 voksne hyppigt problemer med at holde på afføring eller luft.

Inkontinens er et stort problem – og en lidelse som mange ikke taler om, og det er en skam. Vi ved at inkontinens ligger på højde med depression, hvad angår livskvalitet – og det er alvorligt!

Jeg vil gerne være med til at nedbryde det tabu, som forbindes med inkontinens – for her er så meget hjælp at hente og jeg kan hjælpe dig.

Urininkontinens, forskellige typer

Der findes forskellige typer og forskellige muligheder for hjælp.

Ca. 40 % har anstrengelsesinkontinens (stressinkontinens). Symptomerne er lækager ved host/nys/løft/hop. Det er med andre ord når bugpresset stiger ( det nedadgående pres i kroppen) at lækagerne viser sig. Hos nogle,  kun i forbindelse med idræt f.eks. spring, hop og løb.

Årsagen er en svækket bækkebund, som skal genoptrænes med specifikke øvelser, som hen af vejen kobles til din hverdags gøremål. Det betyder en træning som giver mening, fordi du arbejder med at styrke din kropskerne/bækkenbund i de situationer hvor den skal støtte dig ( og sørge for at holde dig tæt).

Læs mere om bugpres, og hvordan det forståes https://styrkditunderliv.dk/nedsunken-underliv-og-bugtryk/

Ca. 25% har en overaktiv blære ( urgeinkontinens). Symptomerne er en pludselig og uimodståelig trang til at lade vandet. Kommer du ikke ud på toilettet i tide, er der tale om urgeinkontinens. Der er typisk mange vandladninger i dagstimerne, og over  8 som angives for et normalt antal.  Der er også natlige vandladninger. Dvs. det er trangen der vækker dig ( og ikke fordi du alligevel er vågen ). De natlige toiletbesøg kan være problematiske når man ældes. De er forbundet med en øget forekomst af faldulykker.

Den overaktive blære trækker sig sammen på tidspunkter hvor det ikke altid er muligt at nå et toilet i tide. En hyppig beskrivelse er manglende kontrol, når man står og fumler med husnøglen og skal låse sig ind. Her, kan urinen begynder at løbe når nøglen sættes i døren. Det er mere almindeligt end du tror, men IKKE normalt!

Jeg vil anbefale at du ved en overaktiv blære, også drøfter din tilstand med din læge og fordi der er flere behandlingsmuligheder.

Bækkenbundstræning kan være et blandt flere tiltag, fordi et langt knib ( >10 sek.) kan få din blæremuskulatur til at slappe af, så du slipper for uheld.

Blæretræning, hvor du “opdrager” din blære, er et blandt flere vigtige tiltag i behandlingen.

Blæretræning, hvad er det? https://youtu.be/00DPKCPjID8

Ca. 25% har en blandingstilstand af stress- & urgeinkontinens. Her er træning også relevant.

Andre typer:

Sivning

Overløb

Er det kun  kvinder der lige har født?

“Jeg er 69 år og tisser i bukserne når jeg arbejder i haven  – er det for sent at søge hjælp?”

Inkontinens begrænser sig ikke til en bestemt aldersgruppe. Alle kan blive ramt.

I mange tilfælde kan symptomerne afhjælpes med gode råd om væskeindtag og regelmæssige toiletbesøg, i kombination med bækkenbundstræning. Dette er også gældende for kvinder, som har nået overgangsalderen eller er rundet de 80 år!

Jeg har hjulpet mange kvinder i 70-80 års alderen, som selv er blevet overrasket over, at deres livskvalitet er blevet forbedret med en målrettet indsats.

Faktorer der påvirker din inkontinens positivt

Der er flere gode grunde til at opsøge hjælp, når du er ramt af inkontinens. Hjælpen er afgørende, da det ikke nytter at gemme hovedet i busken, og håbe på at det går over af sig selv ( det gør det helt sikker ikke!).

Ud over den konkrete træning vil styrkditunderliv.dk også kikke på andre faktorer som har betydning for kontinens ( at holde tæt) f.eks.:

  • Din kropsholdnings. Den er afgørende i din dagligdag og i træningen.
  • Baldernes styrke ( få testet styrken og sat ind med relevant  træning)
  • Skotøj ( dit fodtøj på job, fritid og når du træner)

Den gode historie fra det virkelig liv

Igennem mit arbejdsliv har jeg mødt mange mennesker, med hver deres unikke livshistorie. For en del år tilbage havde jeg en oplevelse, med to søstre, som hver især kom hos mig, anonymt, for deres inkontinens. De var begge i 70′ erne og var meget kede af deres situation. De var samtidige flove over at være utætte og delte ikke deres frustration med andre end mig.

Da de begge blev tilknyttet samme bækkenbundshold, var jeg nødt til at fortælle dem, at de ville møde hinanden.

Begge kvinder endte med at blive meget glade for at få brudt tavsheden og oplevede at kunne støtte hinanden, fremfor at gå alene med problemet.

Hvor får jeg hjælp – når jeg ikke kan holde tæt for urin?

Det er vigtigt, at du får undersøgt, hvad der er årsagen til dit problem. Der findes forskellige former for vandladningsgener, og hver form kræver sin behandling. Hvis du har blod i urinen eller inkontinensen er kommet meget pludseligt, bør du drøfte din situation med en læge.

Hvis du kommer hos mig, vil jeg hjælpe dig på vej, uanset hvor du befinder dig i udredningforløbet. Mit indgående kendskab til systemet gør, at jeg kan vejlede dig på rette vej og samtidig vurderer relevansen af træning.

GynObs fysioterapi https://styrkditunderliv.dk/om-mig/

Jeg kan hjælpe dig med:

  • At få sat ord på inkontinens, som kan være vanskelig at få talt om.
  • Forbedre din livskvalitet.
  • At bringe klarhed over hvilken type inkontinens du slås med.
  • Information og vejledning i, hvad du selv kan gøre ved din inkontinens.
  • Afprøvning af inkontinens bind: produkttype og størrelse.

Undersøgelsen

En test af bækkenbunden, vil indebære en indvendig undersøgelse. Testen har til formål, at give mig en viden om, hvordan dine muskler arbejder og hvordan du bruger/kontrollerer dem.
Du vil blive grundigt orienteret om dine musklers styrker og svagheder. Vi udarbejder et optimalt og tilpasset forløb for netop dit træningsbehov.

Tilrettelæggelse af et program for hjemmetræning og behandling af dine vandladningsgener, som vi efter behov vil kunne justere ved opfølgende samtale.

Du vil typisk skulle forvente daglig træning gennem 4 måneder før du oplever tydelig resultat. Heldigvis mærker mange effektivt efter kort tid. Deres vandladningsgener bedres.

Til opfølgninssamtalerne får du løbende nye øvelser så vi sikre os, at din træning går som planlagt. Dine øvelser bør svarer til dit træningsniveau.

Tal med din læge

Det er vigtigt, at du får ordentligt undersøgt, hvad årsagen er til dine vandladningsgener.
Hvis jeg derfor ikke finder at mine undersøgelser giver en sikker forklaring på dine gener, skal man huske at vandladningsgener og inkontinens kan have mange forskellige årsager også nogen mere alvorlige, som kræver en helt anden behandling.

Hvis du har en anden sygdom, har blod i urinen eller pludselig opstået inkontinens/smerter eller du på anden måde føler dig utryg, skal du kontakte din egen læge først.