Underlivssmerter

Smerter og spændinger i underlivet er et problem for rigtig mange kvinder. Der kan være flere årsager, og ligesom spændinger i nakken kan give hovedpine, så kan man få underlivssmerter af at spænde musklerne i underlivet. Ofte er det blevet en dårlig vane, som kvinden ikke er bevidst om. Heldigvis er muskelspændinger en tilstand, hvor den rette behandling, hurtigt giver en mærkbar forandring.

Det er ikke altid at kvinden opdager at hun har overspændte (hypertone) underlivsmuskler. Det kan være lægen/gynækologen/GynObs fysioterapeuten som gør opmærksom på problemet.

Ja tak til 4 øvelser, som hjælper når bækkenbunden er opspændt  klik her

Eksempler på smertefulde muskler:

Musculus psoas major og Iliacus – kaldet “mørbraden.”

Mørbraden’s vigtigste funktion er at bøje i hoften og balancerer kroppen i forhold til benene. Musklen er ofte en årsag til underlivssmerter. De såkaldte psoassmerter.
Smerterne kan sidde i den ene side af lysken eller i begge sider. Symptomerne kan være en murrende smerte i lysken og/eller jag ned i den ene side. Det kan trække ned på indersiden af låret og om i lænden. Flertallet vil også opleve smerter ved samleje.

Hvad er årsagen til psoassmerter?

Årsager til psoassmerter, kan være uhensigtsmæssig kropsholdning, ensidig træning f.eks. løb. Musklen er også under indflydelse af vores følelsesliv: ” et hårdt liv giver en kort mave”.

Læs også om forbindelsen mellem sjæl og Psoassmerter

Video med yoga for psoas psoasstræk

Musculus levator ani – bækkenbunden “bundlås”

Tænk på  en “snørrepose som står på hovedet.”

Bækkenbundens vigtigste funktion er at holde underlivet på plads, samt at holde tæt for urin/luft og afføring. Musklen skal også kunne slippe, når du skal på toilet, ved samleje og under en fødsel.

Hvorfor får man bækkenbundssmerter?

Der kan være flere forklaringer på en smertefuld bækkenbundsmuskel.

Hvis du f.eks. er inkontinent, går du måske og spænder i musklerne. Uden pauser dur helten ikke. Muskler på overarbejde vil reagere med smerter og øget inkontinens symptomer.

Nedsynkning/fremfald af underlivet, kan også være en årsag til en overspændt bækkenbund. Det er ofte en ubevidst strategi, som kvinden har tillagt sig af frygt for at tabe sit underliv. Kvinder med en nedsynkning, kan have glæde af et vaginalt støtte-pessar som løfter organerne indvendig. Det kan betyde at de tør slippe den konstante spænding i bækkenbunden, uden at være bange for at organerne falder ned ( det gør de sjældent, men det er den forestilling man kan have med en nedsynkning).

Flere info om nedsynkning af underlivet 

Stressede livsstil  kan også påvirke musklerne. Vi spænder ganske enkelt op i bunden af kroppen, når vi er fortravlede og pressede. Bækkenbunden er ingen undtagelse, nærmest tværtimod. Jeg ser dagligt klienter, som har for mange spændinger på grund af stress. Det kan være den fortravlede mor til små børn, men også den unge højskoleelev som aldrig tidligere har været opmærksom på koblingen. Heldigvis er det enkelt at afhjælpe, og de fleste kan hjælpes med få behandlinger.

“Den stressede bækkenbund”  

Svækkede støttemuskler?

Hvis du er svækket i balder, hoftemuskler, ryg og forside, skal din bækkenbund arbejde hårdt for at skabe balance når du bevæger dig.

Bækkenbunden arbejder grundlæggende som en stabiliserende muskel, og mangler den støtte til sit arbejde når du f.eks. går en tur, løber, løfter mm. kommer den på overarbejde

Du kan være blevet svækket efter sygdom, efter en graviditet og fødsel men også af en uhensigtsmæssig levevis, hvor du har budt din krop alt for mange passive stillinger. Stillesiddende arbejde/kørsel i bil, giver ikke meget stimuli til din krop og resultere i en bækkenbund som snorksover. Derfor er bevægelse i bred forstand et vigtigt element i genoptræningen, når du skal dine muskelspændinger til livs. Bevægelse giver bedre kropsbevidsthed og  cirkulation, også i underlivetsmuskler.

Endometriose

En sygdom som kan give sekundære muskelspændinger.

Hvad dækker endometriose over ?
⬇️ Det er ikke væv fra livmoderen som vokser udenfor livmoderen
⬇️ Det er ikke en ubetydelig sygdom – det påvirker op til 15% af kvinder worldwide
⬇️ Det helbredes ikke ved at fjerne livmoderen
Hvad er det så ?👩‍⚕️
= smertefuldt, invaliderende og begrænsende ‼️
= under diagnosticeret ‼️
= Det er muligvis en autoimmun dysfunktion, hvor væv, som ligner endometriet vokser steder, hvor det ikke bør ‼️
Hvordan behandles det, ideelt ?
1) Sluk inflammationsbranden med optimal ernæring. Mindre kød, mere kogte grøntsager, og start en bevægelses- og stressreduktionspraksis 🥦🙏
2) Se en specialist i kvinders sundhed ( underliv)
3) Rehabilitering, arbejd med en specialist i kvinders sundhed/underliv og få hjælp til at genvinde det tabte
Læs også bloggen med mange gode links ▶️  Endometriose 

Flere info er på vej…

Træner du forkert?

Forkert træning af bækkenbunden, kan give store problemer med smerter. Det er en tilstand som jeg ofte støder på hos personer som er meget engagerede og ihærdige med knibetræningen, men hvor man udfører for ofte, ensidige og forkerte teknikker.

Er du en af de mange som kniber forkert? Op til 50 % kniber forkert  

Jeg oplever meget ofte at kvinder kniber for meget og for ustruktureret. Det er ikke så sært når vi alle vegne læser husker du at knibe?  kvinder i overgangsalderen skal træne bækkenbunden osv. En hurtig søgning på google og bækkenbund og knib, giver et ret godt billede. Sjældnere møder man ordene ” hvor lidt kan du nøjes med at knibe”. Faktum er at der ikke er sat ord på hvornår vi ikke behøver at knibe, og at alt fysisk aktivitet også stimulere og træner bækkenbunden. Dette har jeg sat ord på i dette skriv hvornår skal du ikke knibe ?

Det er derfor ikke ligegyldigt, hvem du vælger som vejleder, når du skal træne din kernemuskulatur, der skal støtte dit underliv.

Jeg anbefaler at du henvender dig til en GynObs fysioterapeut. Vi har en specialuddannelse, som giver os de kompetencer som er vigtige til at vejlede og behandle dine underlivsgener rigtigt.

Jeg kan hjælpe dig med

  • En bedre hverdag, hvor smerter ikke længere tager dit overskud og opmærksomhed.
  • At bringe klarhed over, hvilke muskler der giver problemer. Er det f.eks. psoassmerter.
  • Hjælpe dig med en bækkenbundstræning, som ikke giver ømhed og smerter.
  • Behandling: massage,udspænding, øvelser tilpasset din krop.

Book en tid