Underlivssmerter

Underlivssmerter er meget hyppige og udgør 1-2 % af alle henvendelser til egen læge i følge sundhed.dk

Smerter og spændinger i underlivet er et stort problem. Der kan være flere årsager, og ligesom spændinger i nakken kan give hovedpine, så kan man få underlivssmerter af at spænde musklerne i og omkring underlivet. Heldigvis er muskelspændinger, med den rette behandling, noget som hurtigt kan afhjælpes.

Det er ikke altid at kvinden selv opdager, at hun har spændinger (hypertone) underlivsmuskler. Spændingerne kan bekræftes af  lægen/gynækologen/GynObs fysioterapeuten.  Det drejer sig hyppigt om en ubevidst vane, som kvinden ikke har været opmærksom på.

Ja tak til 4 øvelser, som hjælper når bækkenbunden er opspændt  klik her

Eksempler på smertefulde muskler:

Musculus psoas major og Iliacus – kaldet “mørbraden.”

Mørbraden’s vigtigste funktion er at bøje i hoften og balancerer kroppen i forhold til benene. Musklen er ofte en årsag til underlivssmerter. De såkaldte psoassmerter.
Smerterne kan sidde i den ene side af lysken eller i begge sider. Symptomerne kan være en murrende smerte i lysken og/eller jag ned i den ene side. Det kan trække ned på indersiden af låret og om i lænden. Flertallet vil også opleve smerter ved samleje.

Hvad er årsagen til psoassmerter?

Årsager til psoassmerter, kan være uhensigtsmæssig kropsholdning, ensidig træning f.eks. løb. Musklen er også under indflydelse af vores følelsesliv: ” et hårdt liv giver en kort mave”.

Læs også om forbindelsen mellem sjæl og Psoassmerter

Video med yoga for psoas psoasstræk

Musculus levator ani – bækkenbunden “bundlås”

Tænk på  en “snørrepose som står på hovedet.”

Bækkenbundens vigtigste funktion er at holde underlivet på plads, samt at holde tæt for urin/luft og afføring. Musklen skal også kunne slippe, når du skal på toilet, ved samleje og under en fødsel. Det er en tilpasningsdygtig muskel, som justerer sin spændingsgrad dagen igennem.  Netop denne fleksibilitet i musklen er vigtig at forstå, når man skal GENoptræne sin bækkenbund og når der opstår problemer i underlivet. Ingen skal gå og knibe dagen lang!

Hvorfor får man bækkenbundssmerter?

Der kan være flere forklaringer på en smertefuld bækkenbundsmuskel.

Hvis du f.eks. er inkontinent, går du måske og spænder i musklerne, fordi du er nervøs for uheld (velbegrundet). Uden pauser dur helten ikke. Muskler på overarbejde vil reagere med smerter, og over tid med øget inkontinens.

Nedsynkning/fremfald af underlivet, kan også være en årsag til en overspændt bækkenbund. Det er ofte en ubevidst strategi, som kvinden har tillagt sig af frygt for at tabe sit underliv. Ingen taber sit underliv, men det kan være en naturlig association at have. Kvinder med en nedsynkning, kan nogle gange have glæde af et vaginalt støtte-pessar. Det er en indvendig støtte, som løfter organerne op og tyngden mindskes. Det kan betyde at kvinden tør slippe den konstante spænding i bækkenbunden, uden at være bange for at organerne falder ned ( det gør de sjældent, men det er den forestilling man kan have med en nedsynkning).

Flere info om nedsynkning af underlivet 

Stressede livsstil  kan også påvirke musklerne. Vi spænder ganske enkelt op i bunden af kroppen, når vi er fortravlede og pressede. Bækkenbunden er ingen undtagelse, nærmest tværtimod. Jeg ser dagligt klienter, som har for mange spændinger på grund af stress. Det kan være den fortravlede mor til små børn, men også den unge højskoleelev som aldrig tidligere har været opmærksom på koblingen. Heldigvis er det enkelt at afhjælpe, og de fleste kan hjælpes med få behandlinger.

“Den stressede bækkenbund”  

Svækkede støttemuskler?

Hvis du er svækket i balder, hoftemuskler, ryg og forside, skal din bækkenbund arbejde hårdt for at skabe balance når du bevæger dig.

Bækkenbunden arbejder grundlæggende som en stabiliserende muskel, og mangler den støtte til sit arbejde når du f.eks. går en tur, løber og løfter kommer den nemt på overarbejde. Alle muskler i området bør derfor tænkes ind i træningen, når bækkenbunden skal genoptrænes.

Hvorfor svækkes støttemusklerne ? Du kan have været syg, være svækket efter en graviditet og fødsel. Men også uhensigtsmæssig levevis, hvor du har budt din krop alt for mange passive stillinger har en betydning. Stillesiddende arbejde/kørsel i bil, giver ikke meget stimuli til din krop og resultere i en bækkenbund som snorksover. Derfor er bevægelse i bred forstand et vigtigt element i genoptræningen, når du skal dine muskelspændinger til livs. Bevægelse giver bedre kropsbevidsthed og cirkulation, også i underlivetsmuskler. Det bliver ganske enkelt nemmere at mærke forskel på knib og en afslappet bækkenbund.

Anbefaling: Se denne 60 min. samtale med GynObs fysioterapeut Katie Leabourn om smerter i underlivet på Instagram

Endometriose

En sygdom som kan give sekundære muskelspændinger.

Hvad dækker endometriose over ?
⬇️ Det er ikke væv fra livmoderen som vokser udenfor livmoderen
⬇️ Det er ikke en ubetydelig sygdom – det påvirker op til 15% af kvinder worldwide
⬇️ Det helbredes ikke ved at fjerne livmoderen
Hvad er det så ?👩‍⚕️
= smertefuldt, invaliderende og begrænsende ‼️
= under diagnosticeret ‼️
= Det er muligvis en autoimmun dysfunktion, hvor væv, som ligner endometriet vokser steder, hvor det ikke bør ‼️
Hvordan behandles det, ideelt ?
1) Sluk inflammationsbranden med optimal ernæring. Mindre kød, mere kogte grøntsager, og start en bevægelses- og stressreduktionspraksis 🥦🙏
2) Se en specialist i kvinders sundhed ( underliv)
3) Rehabilitering, arbejd med en specialist i kvinders sundhed/underliv og få hjælp til at genvinde det tabte
Læs også bloggen med mange gode links ▶️  Endometriose 

Træner du forkert?

Ensidigt træning af bækkenbunden, kan resultere i problemer med smerter. Det er ikke ualmindeligt at møde kvinder og mænd som kan knibe solen sort. De har en stærk bækkenbund, men ikke en velkoordineret muskulatur. De har ikke lært at slippe knibet, og slappe af. Ingen muskel skal holde sin spænding uden pauser, det vil svækker kraften ( og styrken) over tid. Alt muskelaktivitet består af en naturlig og dynamisk balance mellem aktivitet og afslapning. Er du en af de mange som kniber forkert? Op til 50 % kniber forkert  

Jeg oplever meget ofte at kvinder kniber for meget og for ustruktureret. Det er ikke så sært når vi alle vegne læser husker du at knibe?  kvinder i overgangsalderen skal træne bækkenbunden osv. En hurtig søgning på google og bækkenbund og knib, giver et ret godt billede. Sjældnere møder man ordene ” hvor lidt kan du nøjes med at knibe”. Faktum er at der ikke er sat ord på hvornår vi ikke behøver at knibe, og at alt fysisk aktivitet også stimulere og træner bækkenbunden. Dette har jeg sat ord på i dette skriv hvornår skal du ikke knibe ?

Det er derfor ikke ligegyldigt, hvem du vælger som vejleder, når du skal træne din kernemuskulatur, der skal støtte dit underliv.

Jeg anbefaler at du henvender dig til en GynObs fysioterapeut. Vi har en specialuddannelse, som giver os de kompetencer som er vigtige til at vejlede og behandle dine underlivsgener rigtigt.

Jeg kan hjælpe dig med

  • En bedre hverdag, hvor smerter ikke længere tager dit overskud og opmærksomhed.
  • At bringe klarhed over, hvilke muskler der giver problemer. Er det f.eks. psoassmerter.
  • Hjælpe dig med en bækkenbundstræning, som ikke giver ømhed og smerter.
  • Behandling: massage,udspænding, øvelser tilpasset din krop.

Book en tid