Underlivssmerter

Smerter og spændinger i underlivet er et problem for rigtig mange kvinder. Der kan være flere årsager, og ligesom spændinger i nakken kan give hovedpine, så kan man få underlivssmerter af at spænde musklerne i underlivet. Ofte er det blevet en dårlig vane, som kvinden ikke er bevidst om. Heldigvis er underlivssmerter en tilstand, hvor den rette behandling, hurtigt giver en mærkbar forandring.

Det er ikke altid at kvinden opdager at hun har overspændte (hypertone) underlivsmuskler. Det kan være lægen/gynækologen/GynObs fysioterapeuten som gør opmærksom på problemet.

Eksempler på smertefulde muskler:

Musculus psoas major og Iliacus – kaldet “mørbraden.”

Mørbraden’s vigtigste funktion er at bøje i hoften og balancerer kroppen i forhold til benene. Musklen er ofte en årsag til underlivssmerter. De såkaldte psoassmerter.
Smerterne kan sidde i den ene side af lysken eller i begge sider. Symptomerne kan være en murrende smerte i lysken og/eller jag ned i den ene side. Det kan trække ned på indersiden af låret og om i lænden. Flertallet vil også opleve smerter ved samleje.

Hvad er årsagen til psoassmerter?

Årsager til psoassmerter, kan være uhensigtsmæssig kropsholdning, ensidig træning f.eks. løb. Musklen er også under indflydelse af vores følelsesliv: ” et hårdt liv giver en kort mave”.

Læs også om forbindelsen mellem sjæl og Psoassmerter https://styrkditunderliv.dk/category/psoasmuskel/

Musculus levator ani – bækkenbunden “bundlås”

Tænk på  en “snørrepose som står på hovedet.”

Bækkenbundens vigtigste funktion er at holde underlivet på plads, samt at holde tæt for urin/luft og afføring. Musklen skal også kunne slippe, når du skal på toilet, ved samleje og under en fødsel.

Video af yoga psoasstræk: https://youtu.be/l5oqlr0sMMY

Hvorfor får man bækkenbundssmerter?

Der kan være flere forklaringer på en smertefuld bækkenbundsmuskel.

Hvis du f.eks. er inkontinent, går du måske og spænder i musklerne. Uden pauser dur helten ikke. Muskler på overarbejde vil reagere med smerter og øget inkontinens symptomer.

Nedsynkning/fremfald af underlivet, kan også være en årsag til en overspændt bækkenbund.

Flere info om nedsynkning af underlivet her: https://styrkditunderliv.dk/nedsynkning-underlivet/

Stressede livsstil  kan også påvirke musklerne. Vi spænder ganske enkelt op i bunden af kroppen, når vi er fortravlede og pressede.

“Den stressede bækkenbund”  https://styrkditunderliv.dk/stresset-baekkenbund-har-du-symptomerne/

Svækkede støttemuskler?

Hvis du er svækket i balder, hoftemuskler, ryg og forside, skal din bækkenbund arbejde hårdt for at skabe balance når du bevæger dig.

Bækkenbunden arbejder grundlæggende som en stabiliserende muskel, og mangler den støtte til sit arbejde når du f.eks. går en tur, løber, løfter mm. kommer den på overarbejde

Du kan være blevet svækket efter sygdom, efter en graviditet og fødsel men også af en uhensigtsmæssig levevis, hvor du har budt din krop alt for mange passive stillinger. Stillesiddende arbejde/kørsel i bil, giver ikke meget stimuli til din krop og resultere i en bækkenbund som snorksover. Derfor er bevægelse i bred forstand et vigtigt element i genoptræningen, når du skal dine muskelspændinger til livs. Bevægelse giver bedre kropsbevidsthed og  cirkulation, også i underlivetsmuskler.

Endometriose

En sygdom som kan give sekundære muskelsspændinger.

Flere info er på vej…

Træner du forkert?

Forkert træning af bækkenbunden, kan give store problemer med smerter. Det er en tilstand som jeg ofte støder på hos personer som er meget engagerede og ihærdige med knibetræningen, men hvor man udfører for ofte, ensidige og forkerte teknikker.

Op til 50 % kniber forkert https://styrkditunderliv.dk/baekkenbundstraening/

Det er derfor ikke ligegyldigt, hvem du vælger som vejleder, når du skal træne din kernemuskulatur, der skal støtte dit underliv.

Jeg anbefaler at du henvender dig til en GynObs fysioterapeut. Vi har en specialuddannelse, som giver os de kompetencer som er vigtige til at vejlede og behandle dine underlivsgener rigtigt.

Jeg kan hjælpe dig med

  • En bedre hverdag, hvor smerter ikke længere tager dit overskud og opmærksomhed.
  • At bringe klarhed over, hvilke muskler der giver problemer. Er det f.eks. psoassmerter.
  • Hjælpe dig med en bækkenbundstræning, som ikke giver ømhed og smerter.
  • Behandling: massage,udspænding, øvelser tilpasset din krop.

Book en tid https://styrkditunderliv.dk/online-booking-2/