Underlivssmerter

Smerter og spændinger i underlivet er et problem for rigtig mange kvinder. Der kan være flere årsager, og ligesom spændinger i nakken kan give hovedpine, så kan man få underlivssmerter af at spænde musklerne i underlivet. Ofte er det blevet en dårlig vane, som kvinden ikke er bevidst om. Heldigvis er underlivssmerter en tilstand, hvor den rette behandling, hurtigt giver en mærkbar forandring.

Eksempler på smertefulde muskler

Musculus psoas major og Iliacus – kaldet “mørbraden.”

Mørbraden’s vigtigste funktion er at bøje i hoften og balancerer kroppen i forhold til benene. Musklen er ofte en årsag til underlivssmerter. De såkaldte psoassmerter.
Smerterne kan sidde i den ene side af lysken eller i begge sider. Symptomerne kan være en murrende smerte i lysken og/eller jag ned i den ene side. Det kan trække ned på indersiden af låret og om i lænden. Flertallet vil også opleve smerter ved samleje.

Hvad er årsagen til psoassmerter?

Årsager til psoassmerter, kan være uhensigtsmæssig kropsholdning, ensidig træning f.eks. løb. Musklen er også under indflydelse af vores følelsesliv: ” et hårdt liv giver en kort mave”.

Musculus levator ani – bækkenbunden “bundlås, tænk på en snørrepose som står på hovedet.”

Bækkenbundens vigtigste funktion er at holde underlivet på plads, samt at holde tæt for urin/luft og afføring. Musklen skal også kunne slippe, når du skal på toilet, ved samleje og under en fødsel.

Hvorfor får man bækkenbundssmerter?

Der kan være flere forklaringer på en smertefuld bækkenbundsmuskel.

Hvis du f.eks. er inkontinent, går du måske og spænder i musklen. Uden pauser dur helten ikke. En muskel på overarbejde vil reagere med smerter og øget inkontinens symptomer.

Nedsynkning/fremfald af underlivet, kan også være en årsag til en overspændt bækkenbund.

Vores stressede livsstil påvirker også musklen. Vi spænder ganske enkelt op i bunden af kroppen, når vi er fortravlede og pressede.


Træner du forkert?

Forkert træning af bækkenbunden, kan give store problemer med smerter. Det er en tilstand som jeg ofte støder på hos personer som er meget engagerede og ihærdige med knibetræningen, men hvor man udfører for ofte, ensidige og forkerte teknikker.

Det er derfor ikke ligegyldigt, hvem du vælger som vejleder, når du skal træne din kernemuskulatur, der skal støtte dit underliv.

Jeg anbefaler at du henvender dig til en GynObs fysioterapeut. Vi har en specialuddannelse, som giver os de kompetencer som er vigtige til at vejlede og behandle dine underlivsgener rigtigt.

Jeg kan hjælpe dig med

  • En bedre hverdag, hvor smerter ikke længere tager dit overskud og opmærksomhed.
  • At bringe klarhed over, hvilke muskler der giver problemer. Er det f.eks. psoassmerter.  
  • Hjælpe dig med en bækkenbundstræning, som ikke giver ømhed og smerter.
  • Behandling: massage,udspænding, øvelser tilpasset din krop.