Overgangsalder

Overgangsalder og inkontinens

Det er meget almindeligt at kvinder, som tidligere har haft ingen eller kun diskrete symptomer på inkontinens, begynder at opleve tiltagende symptomer når de rammer overgangsalderen. Hormoner er på spil.

Inkontinens og typer 

Overgangsalderen indtræffer i gennemsnit som 51-årig, men har et langt før-forløb (post-meno), hvor hormonerne begynder at fluktuere. De svinger op og ned, og det kan mærkes i kroppen. F.eks. hedeture, tørhed i skeden og uregelmæssige menstruationer. Det er ændringer som kan mærkes længe før den sidste blødning. Post-meno strækker sig fra 4 – 14 år før sidste menstruation (meno-pause), og dækker over østrogen som stiger og daler, progesteron som falder og testosteron som stiger for så at droppe lige før meno-pausen.

Meno-pause er en enkelt dag. Dagen hvor du har din sidste menstruation. Alle  dage som kommer efter er post-meno.

Impowerment

Kvinder som forbereder sig, er mere tilbøjelige til at opleve en god overgangsalder, med et positivt følelsesmæssigt respons. Følelsen af feminine værdier og modenhed er hyppigt repræsenteret hos kvinder som er oplyste om symptomer versus kvinder som ikke har samme indsigt.

Der skal to ting til for at vi bliver bedre til at undgå myter og tabuisering. Det ene er viden – det andet handler om at vi skal blive bedre til at turde tale med hinanden om det vi oplever, både om det negative og om det positive Lotte Hvas 

Accept af overgangsalderen medvirker også til at kvinderne føler sig sundere og med mildere symptomer.

Hormoner
Et fald i det kvindelige kønshormon østrogen, betyder bl.a. at slimhinden i urinrøret bliver tyndere og bindevæv/muskulatur bliver mere slapt. Dermed lukker urinrøret ikke så effektivt af til blærens afløb som tidligere og der kommer begyndende urinlækager.

Inkontinens og livskvalitet
Lækagerne behøver ikke være udtalte i starten. Det er måske kun nogle enkelte dryp, når du rejser dig fra stolen eller når du griner og du kan nøjes med trusseindlæg. Desværre vil de fleste kvinder mærke forværring af lækagerne med tiltagende alder og vævsforandringer.

Fra overgang til overskud 

Inkontinens går ikke over af sig selv, ved at ignorerer symptomerne. Du skal gøre en aktiv indsats og her kan jeg hjælpe dig. Overgangsalder og hormoner er tæt forbundet.

Læs speciallæge Lotte Hvas blog om overgangsalderen 

Idag findes der heldigvis mange bindprodukter på markedet, som kan anvendes ved inkontinens, men de skal selvfølgelig ikke bruges som undskyldning for at man “lader stå til” og vælger den nemmeste udvej med at inkontinens er aldersbetinget – og fejlagtigt tror at der ikke er anden hjælp at hente.

Et fald i hormonet østrogen giver overgangsalderen et blakket ry. Det betyder bla et tab af muskelmasse og øget fedtdepoter. Fysisk aktivitet er derfor meget vigtig, og det gælder træning af din bækkenbund og kerne, men også kredsløbstræning for dit hjerte og aktiviteter som styrker dine knogler.

Har du brug for et midtlivstjek ?
Jeg kan hjælpe dig med at mindske eller helt fjerne din inkontinens ved:
  • Information og vejledning, hjælp til selvhjælp.
  • At du lærer din bækkenbunds svagheder og styrker at kende, via en indvendig undersøgelse. Du er efterfølgende i stand til at målrette din træning og vil føle dig mere tryg ved at træne.
  • Rådgivning om creme-typer til skeden og slimhinder ( med og uden østrogen)
  • Bækkenbundstræning med fokus på funktionelle øvelser. Træning i kombination med lokal østrogenbehandling, er ofte en rigtig god løsning.
  • Råd og vejledning omkring væskeindtag og toiletvaner.
  • Hjælpemidler ved inkontinens (bind og tamponer – det er ikke ligegyldigt, hvilke produkt du anvender)
  • Rådgivning om hormoner og hvordan de påvirker kroppen.
  • Du skal IKKE acceptere inkontinens. Brug dit netværk, book en tid hos mig og drøft det gerne med din læge

Klinikken kan bookes til en temaaften om overgangsalder og træning. Kontakt os på mail

 Book en tid