Heling af fødselstraumer

Heling af fødselstraumer

Panikangst, skam og vrede.

Traumer og ikke mindst fødselstraumer kan give angst og andre ube-hagelige følelser. Det er ikke følelser, vi kan kontrollere og selv er skyld i. Det sker på et ubevidst plan.
Ifølge psykologen Gena McCarthy, kan vi hele fødselstraumer selv mange år efter en fødsel. Det kan gøres enkelt, og uden at det bliver langhåret. Hun hævder også, at vi ikke behøver at genop-leve hele barndommen for at opnå terapeutisk effekt.

Dette er en blog om en meget interessant psykolog, som forleden gav et interview om heling af fødselstraumer. Jeg kan på ingen måde gengive hendes interview i detaljer, men vil tegne over-skrifterne og måske få vækket din nysgerrighed. Den vækkede ihvertfald min og gav stof til efter-tanke.

 

Vi husker vores egen fødsel

Gena McCarthy mener, at vores krop husker vores egen fødsel. Dengang din mor fødte dig. Hvis det har været en traumatisk oplevelse, kan du få et angstfyldt forhold til egen forestående fødsel. Det sker alt sammen på et ubevidst plan i hjernen.
Følelsen af angst kan fjerne dig fra din krop, og du vil ikke længere mærke dig selv fuldt ud. Gena kalder det at være disconnected. Derfor kan der være brug for heling af fødselstraumer.

 

Egenomsorg

Psykologen hævder, at traumer kan heles ved at drage omsorg for sig selv. Det er her, at al heling starter. Dog skal man selvfølgelig være nået til en erkendelse af, at der er et behov for hjælp. Det nytter ikke at ignorere angstfulde følelser. Det gør problemet større. Søg kompetent hjælp!

Når heling af fødselstraumer skal begynde, har vi brug for at føle os trygge. Tryghed beroliger os og vores nervesystem. Tryghed er en forudsætning for at kunne arbejde med et traume og på sigt fjerne det helt.

 

De rette forudsætninger for heling af fødselstraumer:

1) Tal med en person, som du er fortrolig med. Sig: “nu skal du lytte i 15 minutter uden at afbry-de”. Fortæl om din oplevelse (hvis du husker den), sæt ord på. Det virker terapeutisk,

2) Egenomsorg. Dyrk dine feminine sider. Mærk dig selv, vær langsom, og skru ned for tempoet. Giv dog selv lov til at mærke og føle.

3) Lær at berolige dig selv ved hjælp af venlige visuelle billeder. Du kan også klappe dig selv let på lårene

20 gange, det virker også beroligende på nervesystemet.

Rækkefølgen er ikke vigtig, men Gena mener, at egenomsorgen er central. Det er her de fleste vil begynde, når de ønsker heling af fødselstraumer. Først herefter vil de fleste være klar til at åbne sig op og fortælle en fortrolig person om følelser og oplevelser.

 

Vi repeterer historien, hvis vi ikke søger hjælp

Et uforløst traume kan være hele årsagen til, at vores egne fødsler af børn tolkes traumatisk. Det behøver ikke at have være en fødsel, hvor du har været tæt på at miste. Det kan også være trau-matisk at slippe kontrollen under en fødsel. Det er forskelligt fra person til person, hvordan en fød-sel opleves og tolkes. Hvis du har dyrket meditation og yoga, har du formentlig allerede god kon-takt til din sjæl og spiritualitet. Det kan lette fødselsoplevelsen.

Et uforløst traume kan skade forholdet til dit barn. Hvis du får sagt “velkommen” til dit barn fra dit hjerte, virker det terapeutisk. Dit forhold til barnet bliver bedre. Et enkelt trick som virker.
Derfor mener Gena heller ikke, at vi skal undertrykke ubehagelige fødselsoplevelser. Vi skal tage dem alvorligt, og det er hjælp til selvhjælp.

Hvem ønsker ikke at have et godt forhold til sine børn?
Kære mor. Du må gerne være bange og fyldt med vrede, når du tænker på en fødsel. Vid at du kan hente hjælp, så du får bearbejdet dig selv og de skamfulde følelser. Det er ikke dig, som er forkert.

Heling af fødselstraumer.

Læs mere på hjemmesiden: www.birthspiritualityandhealing.com

Leave a Comment