Styrk dit underliv

Menopause og den nødvendige søvn

In Lifestyle Hacks, Overgangsalderen by adminLeave a Comment

Er du kvinde på vej mod overgangsalderen?

Kender du også til et søvnmønster, som gradvist har ændret sig? Kvinder i den bedste alder har ikke tid og lyst til at være tappet for energi og sove dårligt. Har jeg ret? Menopausen er en alder, hvor kvinder har fart på, der sker meget på karrierefronten og privat. Børnene er blevet store, og der er overskud (måske) til at realisere sig selv og være mere sammen med sin ægtefælle. Der er blevet tid og råd til teaterbesøg, middage på restaurant og weekendture på hotel.

Kvinder i overgangsalderen har ikke tid til at sove dårligt! En stor del af kvinder i 40´erne og 50´erne oplever, at deres søvn ændrer sig. Faktisk siges det, at op imod 50% af kvinder i 50 års alderen har problemer med at sove og vågne udhvilet. Det er et alarmerende højt tal. Er det noget, du kender fra din hverdag med menopause.

 

Hvad ved vi om overgangsalderen? – Hormoner

Når en kvinde går i overgangsalderen, skyldes det hormonelle ændringer. Østrogen og progesteron-niveauet falder. Det vil for flertallet betyde begyndende hedeture. Nogle kvinder ligger og “koger” om natten med forstyrret nattesøvn som følge heraf.
Tilsyneladende er der en sammenhæng mellem fald i progesteron og søvn-apnø. Søvnapnø er ikke en tilstand, jeg vil komme ind på i denne blog.
Hormoner spiller en central rolle ved flere tilstande hos kvinder og ikke mindst ved menopausen.

 

Cortisol – kroppens stresshormon nr 1

Cortisol er et andet hormon, som spiller en central rolle for kvinder med søvnproblemer.
I starten af natten er cortisol-niveauet typisk lavt. Når det er lavt, sover man bedre. Cortisol kaldes også stresshormonet, da det udskilles i kroppen, når vi oplever kortvarig stress, men desværre også ved den langvarige og farligere kroniske stresstilstand. Cortisol har flere opgaver og stiger, når blodsukkeret er forhøjet. Har du derfor spist kage og drukket alkohol inden sovetid, er dit cortisol-niveau højt – din søvn bliver forringet.

 

Insulin

Insulin er en life-saver. Når blodsukkeret stiger efter du har spist, udskilles insulin fra bugspytkirtlen. Insulinen trækker sukkeret ind i musklerne, så det kan blive omsat til energi. Hvis ikke vi havde insulinen som hjælper, faldt vi om og ville ikke kunne leve. Det er et livsnødvendigt hormon.

 

Højt cortisol i blodet – og en dårlig nattesøvn

Det er skønt med et glas vin (eller to) en fredag aften foran fjernsynet. Det er også hyggeligt at spise en pose slik, imens man hygger sig. Hvis du oplever søvnproblemer, fordi du har hedeture, så husk at: når du indtager vin inden sengetid, sparker du yderligere til dine søvnproblemer!

 

Vin og kage – påvirker din nattesøvn

Når hormonet cortisol stiger i blodet, er det kroppens signal om at man skal vågne. Det sker typisk af sig selv sidst på natten, og inden du vågner efter en almindelig aften uden slik og alkohol. Har du derimod indtaget kage (sukker) og alkohol aftenen før, er cortisol-niveauet allerede forhøjet, inden du lægger dit hoved på puden om aftenen. Du får hermed en dårligere nattesøvn.

 

Menopause og alkohol – hvad kan du gøre?

Det kan være svært at få kvinder til helt at droppe det gode glas vin eller den kølige gin & tonic i weekenden. Det er lidt det samme som at bede en løber om at stoppe sin løbetræning. Det er nok bedre at arbejde på at finde en mellemvej, hvor man ikke skal leve asketisk, hvis man er glad for en kage og et godt glas.

 

Prøv følgende, hvis du lider at søvnproblemer ved menopausen:

Du kan arbejde på at ændre dine rytmer. Det er f.eks. en god løsning at drikke drinken først på eftermiddagen eller spise kagen midt på eftermiddagen, således at dine muskler kan nå at omsætte sukkeret inden sengetid og cortisol-niveauet når at falde til normalt niveau.

Oplever du søvnproblemer og er i menopause fasen? Skriv gerne din personlige erfaring til mig.

Leave a Comment