Bækkenbund

Min uperfekte bækkenbund

For nogle år siden var jeg i en situation, hvor jeg oplevede at tisse i bukserne.

Det var en periode med store omvæltninger efter et kejsersnit, og jeg døjede med smerter. Smerter og pasning af vores datter havde taget al min opmærksomhed, og jeg havde forsømt min bækkenbund. Det var min 2. fødsel og et planlagt kejsersnit. I hjemmet havde jeg haft nok at se til med amning, natteroderi og håndtering af smerter.

Det var i samme periode og i ugerne og månederne efter kejsersnittet, at min bækkenbund ikke fungerede optimalt. Jeg oplevede situationer, hvor urinen i bogstaveligste forstand løb, uden at jeg selv fornemmede det. Det var væmmeligt og flovt. Mit held var, at jeg på daværende tidspunkt allerede var uddannet GynObs fysioterapeut, og derfor vidste hvad jeg skulle gøre.

Hvad gør andre, som oplever, at urinen siver og må bruge bindprodukter for at skjule problemet? En ting er sikkert, vi kan godt blive enige om, at en uperfekt bækkenbund ikke højner glæden i dagligdagen!

 

På rette vej med bækkenbundstræning

Efter kort tids målrettet træning fik jeg heldigvis styr på urinlækagerne. Min bækkenbund begyndte at arbejde, som den skulle, men jeg havde fået en lille påmindelse om, at jeg var nødt til at prioritere bækkenbundstræning og lave knibeøvelser dagligt. Oplevelsen sidder stadigvæk i mig, også selvom der er gået en del år. Derfor er det heller ikke svært for mig at forstå kvinders skam og afmagt, når de ikke kan holde på urin og afføring. Bækkenbund og træning er vigtigt, når vi drøfter kvindeliv og livskvalitet.

 

De forhadte knibeøvelser

Vi kan mene nok så meget om knibeøvelser, men vi kommer ikke uden om at give musklen i bunden af vores krop opmærksomhed. Det er muligt, at du ikke har problemer med din bækkenbund nu, men flertallet af kvinder vil opleve symptomer på inkontinens i løbet af deres liv. Det gælder om at forebygge og være forberedt. Herigennem kan meget frustration undgåes, fordi du har været på forkant og gjort forebyggende tiltag.

 

I dag er bækkenbund og træning meget mere end de forhadte knibeøvelser. Bækkenbundstræning er faktisk gået hen og blevet sjovt og udfordrende på den gode måde. Det handler nemlig om at få bragt træningen ind i din dagligdag og dine aktiviteter. Har du siddende arbejde, vil du f.eks. have glæde af at træne at rejse/sætte dig fra en stol. Funktionen skal trænes i samarbejde med dit åndedræt. På den måde får du en win-win-situation, hvor du aflaster ryg og underliv og forebygger fremtidig inkontinens. Åndedrættet er blevet en central medspiller og en muskel, som øger kvaliteten i dit knib. Det kan på sigt gøre hele forskellen mellem en uperfekt bækkenbund og en (næsten) perfekt bækkenbund.

 

Mit liv med en (næsten) perfekt bækkenbund

Ingen kvinder, og her mener jeg ingen, har en perfekt bækkenbund efter en fødsel. Selvom du har haft en drøm af en fødsel, som foregik nærmest problemfrit, har din bækkenbund stadigvæk lidt overlast. Det er kvindens lod, fordi vi er skabt til at føde børn.

 

Den gode nyhed er, at vi på trods af fødsler kan lære vores muskel “levator ani”, som er bækkenbundsmusklen at kompensere. Det handler ikke om at have det stærkeste knib i verden for at kunne holde tæt. Det handler om at blive god til at bruge den bækkenbund, man nu engang har. En bækkenbund med arvæv kan sagtens blive dygtig til at holde dig tæt, også selvom musklen kun kan arbejde på nedsat kraft.

En uperfekt bækkenbund kan vendes til at blive næsten perfekt fungerende. Dette ved at træne funktionelt i dagligdagen.

 

Selvfølgelig er der også kvinder, som oplever det modsatte. At de ikke kan få levator ani til at fungere, selvom de træner og gør alle de rigtige ting. Træning kan hjælpe mange, men hos nogle skal det kombineres med andre elementer og en tværfaglig indsats.

 

Har du også en historie med en uperfekt bækkenbund? Måske oplever du lige nu inkontinens, og så er du meget velkommen til at skrive din historie til mig. Den kan blive til glæde for andre kvinder (og jeg holder din identitet anonym).

 

Kun ved at fortælle og dele vores erfaringer, kan vi medvirke til at nedbryde tabu.

Leave a Comment