Underlivsprolaps efter fødsel

In Barsel & træning, Graviditet og fødsel, Underlivs prolaps/POPby adminLeave a Comment

Underlivsprolaps efter fødsel

Hvad vil det sige at have en underlivsprolaps, og hvad kan du selv gøre, hvis du er generet af en underlivsprolaps efter fødsel?

Rigtig mange kvinder, som har lige har født, døjer med en nedsynkning, og det betyder ikke, at man straks skal på operationsbordet. Ofte vil tiden gøre rigtig meget godt for dig, da en underlivsprolaps efter fødsel kan være betinget af ændringer i din hormonbalance. Det samme gælder for din muskulatur i bækkenbunden, som også skal have lov at komme sig efter fødslen.

Mange kvinder opnår bedring, når de starter med en træning, som støtter underlivet. Det er vigtigt at prioritere en efterfødselstræning som arbejder med dine kernemuskler. Du må gerne vente mere end 8 uger på at starte din træning, så du er kommet til kræfter og har mere energi. Ud over træning, er det også en god ide at blive opmærksom på, hvordan du aflaster underlivet i dagligdagen.

Underlivsprolaps efter en fødsel kan diagnosticeres af din praktiserende læge, en urogynækolog, eller hos GynObs-fysioterapeuter med speciale i nedsynkning.

Hvordan opstår en underlivsprolaps efter fødsel?

Jeg hoppede sprællemand til gymnastik og så ups, så mærkede jeg, at der skete noget inde i min skede, som ikke var godt.  Kvinde, 32 år

Min mave har altid været hård, og jeg har ofte brugt kræfter på at presse afføringen ud. Jeg husker tydeligt den dag, det skete, at jeg sad på toilettet og pressede og opdagede, at der var en lille lyserød bule ved skedeindgangen. Kvinde, 39 år.

Jeg har i mange år ikke kunnet få tarmen tømt for afføring, uden samtidig at stikke fingeren op i skeden og presse mod tarmvæggen. Kvinde, 34 år.

Jeg opdagede min nedsynkning, fordi min tampon altid faldt ud. Kvinde, 29 år.

Historierne er utallige og viser med tydelighed, at nedsynkning af underlivet er et problem, som mange kvinder kender til. Sundhedsstyrelsen angiver, at op mod 50 % af alle kvinder rammes efter en fødsel, hvis prolapsen vurderes efter objektiv undersøgelse (grad 2 – 4). (link til underlivsprolaps).

Førstehjælp ved underlivsprolaps efter fødsel

Undgå tunge løft og forstoppelse

At have en underlivsprolaps betyder, at det er en rigtig god ide at undgå tunge løft og forstoppelse. Det første kan være svært, når du har en baby og mindre børn. Der er mange gode tip til, hvordan du kan løfte mere hensigtsmæssigt. Det kan derfor være en god ide at få hjælp fra en gynækologisk fysioterapeut med speciale i emnet (GynObs-fysioterapeut). 

Underlivsprolaps efter fødsel forværres også af forstoppelse. Kvinder som ammer har hyppigt forstoppelse. Få hjælp af din læge eller af en GynObs-fysioterapeut, for du behøver ikke at slås med forstoppelse. Meget kan gøres med få midler. 

Støtte-pessar

Et støtte-pessar løfter din nedsynkning, og gør din hverdag bedre. Mange har ingen symptomer på nedsynkningen, så længe de anvender pessaret og kan mange af de ting, de tidligere ikke kunne. Det er sygehuset eller en privatpraktiserende gynækolog, som kan hjælpe dig med at finde den rette model og størrelse. Udvalget er stort, og du skal være lidt tålmodig, for det er ikke sikkert, at det første pessar er det rette til dig.

Træning af din bækkenbund er et must

Uanset om din nedsynkning er mild eller svær, er det vigtigt at få lagt et træningsprogram, som passer til dig. Et træningsprogram bør laves på baggrund af en indvendig undersøgelse af din bækkenbund. Det er en GynObs-fysioterapeut, som kan undersøge dine muskler i bækkenbunden. 

Det er ikke sikkert, at træningen betyder, at du kan undgå at nedsynkningen udvikler sig, men mange oplever, at symptomerne letter. Generelt vil en træning gøre din bækkenbund mere modstandsdygtig, og psykisk betyder det også noget, at du arbejder på at gøre din krop stærkere.

Træning er også vigtig, selvom du bruger et støtte-pessar eller skal opereres.

Tyngdefornemmelse

Tyngdefornemmelse er et almindeligt symptom ved en underlivsprolaps efter fødsel. Nogle oplever det 24/7, for andre kommer det op af dagen. Det er en god ide at lægge sig ned og aflaste sit underliv. Der er f.eks. mange gode stillinger fra yogaen, som kan bruges. Du kan lægge dig på ryggen med bøjede ben og et par hynder under balderne. Løftet nedsætter presset på dit underliv og i kombination med dybe vejrtrækninger, kan det få symptomerne til at lette.

Slip knibet –  HUSK at holde pause!

Det kan være fristende og naturligt at have lyst til at knibe dagen lang, når du har en underlivsprolaps efter fødsel. At knibe uden pauser giver din bækkenbund muskelspændinger og kan gøre dine symptomer værre. Du skal være meget opmærksom på at slippe din bækkenbund og bruge dit åndedræt som hjælp til at slappe af. En bækkenbund skal ikke have ret meget træning dagligt for at blive stærkere. 

Vær ikke bange for at bevæge dig

Selvom det er naturligt at blive nervøs for at bevæge sig, så er det vigtigt, at du dagligt holder dig i gang. Bevægelse gør dig stærkere og stimulerer din krop og kan også få symptomerne til at blive færre. 

Sex

Det gør ikke din nedsynkning værre at dyrke sex, og det er ikke engang sikkert, at din partner kan mærke forskel. Du behøver på ingen måder at være nervøs, derimod er det godt og sundt at have  et samliv. Tal om det og støt hinanden og husk, du er ikke mindre attraktiv, selvom du har en prolaps.

Summa summarum

Underlivsprolaps efter fødsel, er en tilstand som er mere hyppig end de fleste måske tror. Heldigvis opnår flertallet bedring ved at være afventende og følge enkelte retningslinjer. Andre får behov for mere hjælp, og så er det vigtigt at vide at hjælpen er derude og måske endda lige rundt om hjørnet.

Tak til facebook gruppen “Nedsynkning af underlivet (genital prolaps) Danmark”, for at støtte de mange kvinder med tilstanden. Tak for at jeg hver dag lærer meget mere om, hvordan det er at leve med en nedsynkning via gruppen, og i mit daglige møde med kvinderne i klinikken.

Bloggen har hentet inspiration fra materiale delt i gruppen, samt fra mit arbejde som GynObs fysioterapeut i Fredericia.

læs mere om en GynObs terapeuts arbejde her OM MIG

 

Leave a Comment